موشک‌های دوربرد در اختیار داریم

رهبر منطقه تیگرای در اتیوپی گفت که این منطقه موشک‌های دوربرد بسیاری را در اختیار دارد که می‌تواند هر کجا استفاده شود.

«دبرصیون جبر میکائیل» این اظهارات را به دنبال حمله موشکی روز گذشته از منطقه تیگرای به فرودگاه اسمره پایتخت اتیوپی بیان داشت.

رهبر منطقه تیگرای اتیوپی امروز یکشنبه تایید کرد که نیروهایش، اسمره را شنبه شب با موشک هدف قرار دادند.

منطقه تیگرای، اریتره را به اعزام نیرو به تیگرای برای کمک به نیروهای دولت اتیوپی متهم می‌کند و می‌گوید که نیروهایش با ۱۶ لشکر از ارتش اریتره‌ و همچنین با نیروهای اتیوپی می‌جنگند.

دبرصیون جبر میکائیل  عصر امروز نیز در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:«ما موشک های دوربرد زیادی داریم که می‌توانیم از آن به شکل گزینشی در هر کجا که بخواهیم استفاده کنیم.»

او تعداد موشک‌هایی که روز گذشته از منطقه تیگرای به شهر اسمره اصابت کرد، فاش نکرد، اما گفت:« اسمره تنها شهر اریتره است که هدف گرفته شد و تا زمانی که نیروهای اریتره در اتیوپی با ما می‌جنگند، ما هر هدف نظامی را قانونی می‌دانیم و هدف آتش قرار می‌دهیم.»

رهبر منطقه تیگرای در پاسخ به سوال آسوشیتد پرس درباره احتمال حمله موشکی این منطقه به «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی گفت: «نمی‌خواهم که بگویم، اما موشک‌های ما دوربرد است.»

جبر میکائیل  با بیان اینکه هیچ تماسی با دولت فدرال اتیوپی نداشته است، گفت: «اتحادیه آفریقا برای ایجاد آتش‌بس فشار میاورد، اما آبی احمد نخست وزیر آماده گوش کردن نیست. او به قدرت نزد خود ایمان دارد در حالی که اوضاع به هم ریخته است و نیاز به یک مداخله بین المللی است.»

او همچنین هر گونه تماس جبهه آزادی بخش خلق تیگرای با اریتره را حتی قبل از شروع درگیری‌ها در اتیوپی رد کرد.

 اریتره و اتیوپی بین سال‌های ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۰ درگیری جنگ با یکدیگر بودند تا بالاخره دو کشور دو سال پیش توافق صلحی را امضا کردند؛ اما  اریتره همچنان با تیگرای خصومت می‌ورزد، آن هم به این دلیل که می‌گوید مقاماتی از این منطقه در جنگ سابق اتیوپی با اریتره سهم بسزایی داشته‌اند.

کشور اتیوپی در ۱۰ روز گذشته بار دیگر شاهد درگیری و بحران بوده تا جایی که نگرانی‌ها از بروز جنگ داخلی در این کشور پرجمعیت آفریقایی تشدید شده است. درگیری‌های خونینی که میان ارتش اتیوپی و نیروهای جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای (تی.پی.ال.اف) که حزب حاکم در منطقه  نیمه‌خودمختار تیگرای به شمار می‌آید، همچنان ادامه دارد.

«آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی پس از روی کار آمدن در آوریل ۲۰۱۸، رئیس ستاد مشترک و رئیس سازمان امنیت و اطلاعات ملی این کشور را که از قوم «تیگرای» بود، پس از ۱۷ سال برکنار کرد. تصمیمی که تیگرای آن را اقدامی علیه خود قلمداد کرد.

اختلافات میان آبی احمد و منطقه تیگرای پس از مصوبه پارلمان برای تأخیر انتخابات که قرار بود در ژوئن برگزار شود، افزایش یافت. طبق این مصوبه که به درخواست آبی احمد تصویب شد، دوره نخست‌وزیری تمدید یافت و اقلیم تیگرای نیز این اقدام را بر خلاف قانون اساسی اعلام کرد و «تریا ابراهیم» به عنوان رئیس پارلمان که از قوم تیگرای بود نیز استعفا کرد و دولت «آبی احمد» را دیکتاتوری خواند.

پس از استعفای رئیس پارلمان، افراد دیگری نیز استعفاء دادند و حزب «جبهه مردمی تیگرای» در ژوئن ۲۰۲۰ در کنفرانسی اعلام کرد که به طور مستقل انتخاباتی را در آگوست برگزار می‌کند. این انتخابات برگزار شد و ۲.۷ میلیون نفر نیز رأی دادند. اما دولت مرکزی آن را به رسمیت نشناخت و در مقابل دولت منطقه تیگرای نیز اعلام کرد که دولت مرکزی را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را غیر قانونی می‌داند.

در پی این تنش، دولت مرکزی نیز در سپتامبر گذشته اعلام کرد که درآمدهای مالی را به اقلیم تیگرای تحویل نمی‌دهد. اقدامی که منطقه تیگرای آن را به منزله «اعلام جنگ» قلمداد کرد.

در یک هفته گذشته اقلیم تیگرای از جامعه جهانی خواسته تا به این بحران ورود کند و سپس مدعی شد که دولت مرکزی این اقلیم را به اقدام نظامی تهدید کرده است.

در تاریخ دوم نوامبر نیز اولین درگیری‌های مسلحانه بین طرفین در گرفت و هر یک دیگری را به آغاز آن متهم می‌کنند.

بنابراین برای اولین بار در تاریخ اتیوپی، میان یک اقلیم و دولت مرکزی درگیری مسلحانه رخ داده است و امکان این نیز وجود دارد که منطقه تیگرای بخواهد اعلام استقلال کرده و جدا شود. چرا که طبق قانون اساسی سال ۱۹۹۵ نیز آن‌ها حق چنین کاری را دارند. طبق ماده ۳۹ قانون اساسی «تمامی اقوام اتیوپی حق تعیین سرنوشت و جدایی غیر مشروط دارند.»