گفت‌وگو رئیس جمهور روسیه با همتای فرانسوی خود

رسانه‌های خبری دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران از رایزنی روسای جمهور روسیه و فرانسه درباره آخرین تحولات منطقه به ویژه اوضاع در قره باغ کوهستانی خبر دادند.

 شبکه خبری «الجزیره» به نقل از کرملین گزارش کرد که « ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه  در گفت‌وگو با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود به وی اطمینان داد که اوضاع در قره‌باغ کوهستانی به ثبات رسیده است.

خبرگزاری «رویترز» نیز نوشت که روسای جمهور روسیه  و فرانسه بر لزوم تثبیت اوضاع، کمک‌های بشر دوستانه  و  بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود تاکید کردند.

سه‌شنبه  گذشته جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه از توافق آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر دادند. براساس این توافق، ارمنستان موظف است اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تا یک دسامبر تخلیه کرده و مسیر زمینی از نخجوان به  جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: «عملیات نظارتی صلح‌بانان روس در قره‌باغ با هدف اجرای توافق آتش‌بس (بین باکو و ایروان) آغاز شده است.»

سخنگوی این وزارتخانه همچنین خبر داد که روسیه در حال اعزام تعداد بیشتری نیروی نظامی به منطقه قره‌باغ برای تقویت مأموریت نیروهای صلح‌بان خود است.