نقش پول‌پاشی لابی اسرائیل در تعیین سیاست خارجی آمریکا

 «داگلاس مک گرگور»، مشاور ارشد سرپرست وزرات دفاع آمریکا که اخیراً بعد از اخراج «مارک اسپر» از جانب ترامپ منصوب شد، به طور متداول «لابی اسرائیل » و «نومحافظه‌کارها» را مقصر سوق دادن آمریکا به سمت جنگ خوانده است.

به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»،  مشاور «کریستوفر میلر»، که کهنه سرباز نشاندار است و مرتب در شبکه فاکس نیوز و سایر رسانه‌های محافظه‌کار حضور پیدا می‌کند، در مصاحبه‌های قبل خود گفته اهداکنندگان و لابی حامی رژیم صهیونیستی پشت تلاش‌ها برای کشاندن آمریکا به جنگ قرار دارند.

او سال گذشته هم در یک برنامه درباره آنچه فشار به واشنگتن برای جنگ با ایران خواند، گفت: به خاطر روابط نزدیکمان با اسرائیل به آن سمت کشیده می‌شویم. باید به کسانی که به آن‌ها کمک اهدا می‌کنند، نگاه کنید.

او این سخنان را در اشاره به «جان بولتون» که آن زمان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا بود، «مایک پامپئو» وزیر خارجه و سناتور «لیندسی گراهام» گفت و افزود: بولتون خیلی خیلی ثروتمند شده و به خاطر حمایت بدون شرطش از لابی اسرائیل در این وضعیت قرار گرفته است. همین مسئله درباره پامپئو هم که در آرزوی ریاست‌جمهوری است، صدق می‌کند. او دستش برای پول لابی اسرائیل، سعودی‌ها و دیگران دراز است.

مک گرگور در همین مصاحبه سیاست حامی رژیم صهیونیستی را عامل کشیده شدن آمریکا به جنگ عراق بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ می‌خواند. وی سپس می‌گوید که نومحافظه‌کاران هم به آمریکا برای وارد کردن آن به جنگ با ونزوئلا فشار وارد می‌کنند.

شبکه سی‌ان‌ان در بخشی از این گزارش، مصاحبه دیگری را از این مقام پنتاگون که در سال ۲۰۱۲ با شبکه روسی «آرتی» گرفته شده، منتشر کرده که در آن مک گرگور از کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل (آیپک) به عنوان  عامل فشار به کنگره آمریکا برای تحریک به حملات نظامی علیه ایران نام می‌برد.

وی می‌گوید: فکر می‌کنم کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل و عناصر تابعه یا عناصر وابسته به آن که نمایانگر مقادیر زیادی پول هستند، طی سال‌های متمادی نفوذ عظیمی در کنگره به دست آورده‌اند. من فکر می‌کنم افرادی بسیار زیادی در کنگره هستند که در دو دسته قرار می‌گیرند. یک دسته که به پول علاقه دارند و می‌خواهند دوباره در انتخابات برنده شوند، و (دسته دیگر) افرادی که نمی خواهند در معرض این خطر قرار بگیرند که لابی‌های حامی اقدام نظامی علیه ایران به رقبای آنها کمک مالی کند.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دوشنبه هفته گذشته، «مارک اسپر» رئیس سابق پنتاگون را که بارها از خروج سریع نیروها از افغانستان ابراز بی‌میلی کرده بود، اخراج و میلر مدیر پیشین مرکز ملی مبارزه با تروریسم را جایگزین وی کرد. بعد از این انتصاب، داگلاس مک گریگور، سرهنگ بازنشسته ارتش و یکی از طرفداران پروپاقرص پایان مداخله آمریکا در افغانستان، بعنوان مشاور ارشد میلر معرفی شد.

حدود دو سال پیش، «ایلهان عمر» نماینده کنگره آمریکا هم به نقش پررنگ لابی صهیونیستی در سیاست‌های آمریکا اشاره کرد و بعد از آن آماج حملات گسترده رسانه‌ای و سیاسی قرار گرفت.

با وجود آنکه حمایت آیپک و دیگر بنیادهای صهیونیستی از سیاستمداران آمریکایی موضوعی مخفی نیست و حتی بخشی از مبالغ پرداختی به نامزدهای ریاست‌جمهوری و کنگره آمریکا به صورت عمومی اعلام می‌شود، اما اشاره رسمی یک عضو کنگره به این موضوع امری کم‌سابقه است و همین موضوع موجب شد تا عمر با سیلی از واکنش‌های رسانه‌ها و سیاستمداران حامی رژیم صهیونیستی مواجه شود. طبق معمول، در این واکنش‌ها برای فشار به عمر به انگ «یهودستیزی» توسل شد.