واکسن به تنهایی کرونا را مهار نخواهد کرد

«تدروس آدهانوم»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، واکسن کرونا را برای مهار بیماری کووید-۱۹ «ضروری» خواند اما گفت که واکسن جایگزین سایر ابزارهای مبارزه با این بیماری نخواهد شد و باید به عنوان مکمل آنها مورد استفاده قرار گیرد.

طبق گزارش فوربس، آدهانوم که در یک کنفرانس ویدئویی صحبت می‌کرد گفت: «واکسن به تنهایی این بیماری همه‌گیر را مهار نخواهد کرد.»

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت تأکید کرد با توجه به محدود بودن عرضه اولیه واکسن کرونا، کارکنان بخش سلامت، افراد مسن‌تر و سایر گروه‌های در معرض خطر برای دریافت این واکسن در اولویت خواهند بود.

آدهانوم گفت حتی با وجود واکسن، ادامه برخی اقدامات فعلی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، اخذ تست‌های کرونا و قرنطینه مبتلایان ضروری خواهد بود. او خاطرنشان کرد: «هنوز راه زیادی در پیش داریم.»

شرکت داروسازی «مدرنا» امروز اعلام کرد واکسن آزمایشی این شرکت در جلوگیری در مبتلا شدن به ویروس کووید ۱۹ در مراحل پایانی آزمایش های بالینی ۹۴.۵ درصد اثربخشی داشته است.

این خبر تنها یک هفته پس از انتشار خبر موفقیت آزمایش های بالینی یک شرکت دیگر آمریکایی منتشر شد و نتایج فراتر از انتظار را نشان می دهد.

 پیش از این شرکت آمریکایی فایزر با همکاری شرکت آلمانی بایون تک از اثربخشی ۹۰درصدی واکسن آزمایشی خود خبر داده بود.

با توجه به نتایج مدرنا و فایزر، آمریکا می تواند ۲ واکسن مجاز برای استفاده اضطراری در ماه دسامبر با بیش از ۶۰ میلیون دوز واکسن موجود تا پایان سال داشته باشد.

آمریکا بیشترین میزان مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن در جهان را به خود اختصاص داده است. تاکنون ۱۱ میلیون نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا شده‌اند و نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کشورهای چین و روسیه قبلا واکسیناسیون را آغاز کرده اند. روس ها به «Sputnik-V» برای مصرف داخلی در ماه آگوست مجوز دادند. این کشور در ۱۱ نوامبر اعلام کرد این واکسن ۹۲ درصد اثربخشی داشته است.

اعلام خبر تاثیر واکسن کرونا در آزمایش‌های بالینی باعث مثبت شدن روند منفی بورس های جهانی و افزایش قیمت نفت و همچنین کاهش نسبی قیمت طلا شده است.