نویسنده مطرح آمریکایی: آمریکا ناامن شده است

 وبگاه خبری-تحلیلی «فارین پالیسی» یادداشتی را به قلم «استفان والت» استاد دانشگاه هاروارد و نویسنده مطرح آمریکایی منتشر کرده و برخی پیامد‌های خودداری دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور آمریکا از پذیرش شکست در انتخابات را بر شمرده است.

به نوشته این نویسنده آمریکایی، امتناع ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات ، بی‌توجهی او به پیامد‌هایی که این اقدام برای سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا دارد را نشان می‌دهد.

اما ترامپ در خصوص این موضع تنها نیست و «مایک پامپئو »، وزیر امور خارجه خود، «میچ مک‌ کانل»، رهبر حزب اکثریت مجلس سنا و «لیندسی گراهام»، سناتور ایالت کارولینای جنوبی را با خود همراه کرده است.

والت در ادامه یادداشت خود نوشته به چالش کشاندن پیروزی «جو بایدن »، به نهاد‌های مردمی آسیب خواهد زد و آمریکا را در مقایسه با دیگر کشور‌ها تضعیف خواهد کرد.

والت نوشته اگر آمریکا تنها کشور روی زمین بود، بنابراین توهمات ترامپ، شکایت‌های غیر‌قابل قبول وی و خودداری از کمک به تیم انتقالی بایدن به منظور انتقال قدرت و بیرون کردن مقامات عالی امنیت ملی می‌توانست با عنوان بدخلقی‌های کودکانه یک انسان ناقص در نظر گرفته نشود. آمریکایی‌ها می‌توانند دو ماه آخر دیوانگی‌های ترامپ را تحمل کنند و بعد به زندگی ادامه دهند.

اما جهان اینگونه نیست و تمایل جمهوری‌خواهان برای برآورده کردن تخیلات خطر‌ناک ترامپ هشدار‌دهنده است. جمهوری‌خواهان پیش از این همیشه خود را در امر سیاست خارجی و امنیت ملی (به درست یا غلط) بهتر از دموکرات‌ها می‌دانستند، اما اکنون آنها طوری رفتار می‌کنند که گویی رقابت مؤثر با دیگر کشور‌ها اصلاً مهم نیست.

با وجود اینکه برخی رسانه‌های آمریکایی بایدن را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا معرفی کرده‌اند، اما تیم دونالد ترامپ از پذیرش شکست امتناع کرده و شکایت‌هایی را در چند ایالت علیه آنچه به گفته آنها تخلف‌ و تقلب‌های انتخاباتی است مطرح کرده است. این شکایت‌ها در چند ایالت رد شده‌اند.

ترامپ روز یکشنبه در توئیتی به طور تلویحی به پیروزی بایدن در انتخابات اعتراف کرد اما ساعتی بعد از نوشته‌اش عقب‌نشینی کرد.