شکست طرح فرانسه در لبنان

در پی انفجار مهیب بندر بیروت در چهارم آگوست گذشته (۲۰۲۰) دولت «حسان دیاب» ناچار به استعفا شد و دولت جدید در لبنان هنوز تشکیل نشده است.

پس از انفجار بیروت، « امانوئل ماکرون » رئیس‌جمهور فرانسه دو بار به لبنان سفر و برای برون‌رفت لبنان از وضعیت فعلی طرحی ارائه کرد؛ طرحی که تشکیل دولت جدید متشکل از افراد مستقل را مطرح می‌کند تا اصلاحات لازم را در لبنان انجام دهد.

خبرگزاری آناتولی در گزارشی در همین باره اعلام کرد: درست است که سران سیاسی لبنان پایبندی خود را به ابتکار عمل فرانسه به منظور حل بحران اقتصادی و سیاسی در کشورشان اعلام کردند اما به نظر می‌رسد به سبب اختلافات داخلی، تحریم‌ها و تحولات آمریکا این طرح بار دیگر شکست خورده است.

در ادامه این گزارش آمده، در تلاش برای احیای طرح ماکرون «پاتریک دورل» مشاور وی در امور خاور نزدیک، در یازدهم نوامبر به لبنان آمد و با مقامات این کشور دیدار کرد اما کارشناسان معتقدند این سفر تغییری در مسیر سیاسی لبنان ایجاد نکرد.

«جونی منیر» تحلیلگر سیاسی در همین زمینه به آناتولی گفت، دورل با این تصور که پرونده تشکیل دولت در لبنان بسیار پیچیده است و عملی شدن آن هنوز بعید است، لبنان را ترک کرد؛ بدون شک طرح فرانسه نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

روزنامه‌نگار عرب «محمد نمر» هم در این زمینه به خبرگزاری آناتولی گفت، اختلافی آشکار میان دولت فرانسه و آمریکا درباره پرونده لبنان وجود دارد، دولت آمریکا تشکیل دولتی را که حزب‌الله در آن مشارکت داشته باشد، تأیید نمی‌کند.

وی افزود، اگر عدم تشکیل دولت در لبنان ادامه پیدا کند ممکن است «سعد الحریری» به عنوان نخست‌وزیر مکلف طرح تشکیل دولتی متشکل از افراد متخصص غیرحزبی را به رئیس‌جمهور تقدیم کند که مسؤولیتش بر عهده خودش است.

«امین قموریه» دیگر تحلیلگر سیاسی هم در این خصوص تصریح کرد، طرح فرانسه ضربه‌هایی در داخل لبنان خورد اما شدیدترین و آخرین ضربه تحریم‌های آمریکا علیه متحدان حزب‌الله در داخل لبنان بود .