کرونا به بن سلمان رودست زد

 کنفرانس بیست به جای اینکه تبدیل به نقطه عطفی در اصلاح رفتار حکومت آل سعود شود، به مقامات این رژیم برای ادامه سرکوب مخالفان و کشتار غیر نظامیان بی دفاع در یمن، چراغ سبز نشان داد".

این چند سطر، بخشی از بیانیه مشترک سازمان  حقوق بشر  در انگلیس و خانواده برخی از زندانیان سیاسی در راستای کمپین تحریم کنفرانس سران بیست بود که امروز شنبه به علت شیوع  کرونا  ، به طور مجازی در ریاض برگزار می شود.

در این بیانیه به صراحت، مواضع دوگانه و ریاکاری کشورهای شرکت کننده در این نشست به باد انتقاد گرفته شده است؛ کشورهایی که از یک سو شعار آزادی و دموکراسی و حقوق بشر سر داده اند و از سوی دیگر در کنفرانسی به میزبانی مستبدترین و عقب مانده ترین و جنایتکارترین رژیم در منطقه شرکت می کنند.

نمی توان تصور کرد که سران بیست کشوری که در این کنفرانس شرکت کرده اند از منابع تأمین سلاح هایی که عربستان برای قتل عام کودکان یمن به کار می برد، بی اطلاع هستند یا اینکه نمی دانند چه فجایعی علیه حقوق بشر در زندان های این کشور در جریان است یا اینکه از قتل فاجعه بار جمال خاشقچی بی خبرند یا هشدارهای سازمان ملل درباره وقوع بدترین و فجیع ترین قحطی جهان در چند دهه اخیر در یمن نشنیده اند.

اگر کمک های تسلیحاتی آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا و کلا غرب نبود، عربستان هیچ گاه نمی توانست 6 سال به حمله به ملت یمن ادامه دهد.

تنها دو روز قبل از برگزاری این کنفرانس، پایگاه اطلاع رسانی "مدیا پارت" فرانسه فاش کرده بود که تعدادی از شرکت های فرانسوی متخصص در زمینه آموزش نظامی، اقدام به آموزش نحوه استفاده از سلاح های ساخت این کشور به ارتش عربستان برای ادامه تجاوز به یمن، خبر داده بود. این شرکت ها از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن تا امروز به کمک های خود به متجاوزان سعودی ادامه می دهند.

نکته قابل توجه این است که همزمان با دعوت آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل به تلاش برای نجات ملت یمن از فاجعه انسانی – که حاصل تجاوز ائتلاف سعودی و امارات به این کشور و محاصره و تحریم غذایی و دارویی این کشور است - ، خبرهایی به گوش می رسد دال بر اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا – که واپسین روزهای حکومت خود را می گذراند -، قصد دارد جنبش انصار الله یمن را در فهرست تروریسم قرار دهد. این کار، به محاصره بیش از پیش ملت یمن می انجامد و وقوع فاجعه در این کشور را تسریع می کند و به عربستان برای ادامه جنایات خود علیه ملت یمن، چراغ سبز می دهد.

اما به نظر می رسد که آه و ناله مظلومان و رنج دیدگان یمنی و قربانیان زندانی در زندان های بن سلمان بر اساس این آیه قرآنی که، "وَقَدِمْنَا إِلَىٰ مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَّنثُورًا"، دامان کنفرانس گروه بیست را گرفته است. زیرا کنفرانسی که بن سلمان بی صبرانه منتظر آن بود و امید فراوانی برای اصلاح وجهه خود در سطح بین الملل پس از جنایت علیه یمن و قتل فجیع خاشقچی و بازداشت و شکنجه فعالان حقوق بشر و اعدام کودکان، به آن بسته بود، ناگاه با سالن خالی رو به رو شد و کسی جز خود و پدرش در این سالن حضور ندارند. نه مهمانی در خیابان های ریاض جولان می دهد و نه از دست دادن و فرش قرمز خبری هست و نه از سخنرانی و بحث و گفتگو و نه بستن قرارداد. کرونا همه آرزوهای بن سلمان را نقش بر آب کرد و ضربه سختی به روح و روان او وارد کرد.

تردیدی نیست که بن سلمان این روزها حال و روز خوبی ندارد. تمام امیدهایش به برگزاری این کنفرانس به یأس بدل شده است او حتی کسی را که با قیمت بیش از 500 میلیارد دلار خریده بود تا بر جنایاتش سرپوش بگذارد و او را در رسیدن به تخت شاهی کمک کند، از دست داده است. وضعیت او در آینده از این هم بدتر می شود. او چاره ای ندارد جز اینکه از امروز به بعد به دنبال همدست دیگری برود؛ کسی که می خواهد عربستان را همین گونه که هست "در سطح بین الملل منزوی و منفور نشان دهد" برای تغییر دیدگاهش نسبت به بن سلمان، چند برابر مبلغی را که تا الان گرفته، مطالبه خواهد کرد.