نیرو‌های آمریکایی هیچ تاثیری بر امنیت عراق ندارند

 «کاظم الوائلی»، مشاور سابق ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش به فرماندهی آمریکا به جزییات عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق پرداخت.

او گفت: نظام و سیستم امنیتی عراق، با وجود نیرو‌های مبارزه با تروریسم، الحشد الشعبی و ارتش عراق هرگز از عقب نشینی آمریکایی‌ها تاثیری نخواهد پذیرفت و آن‌ها اوضاع امنیتی را کنترل می‌کنند.

الوائلی افزود: نیرو‌های آمریکایی که در عراق پس از عقب نشینی باقی می‌مانند تعداد بسیار محدودی خواهند بود و قادر به انجام اقدامات جنگی و رزمی نیستند و وضعیت عراق از حیث حمایتی و محافظتی مشابه کشور‌های خلیج فارس و اروپا خواهد بود که نظامیان آمریکایی در آن حضور دارند.

مشاور سابق ائتلاف بین‌المللی گفت: در این عقب نشینی تنها نیرو‌های ویژه عراق در مسائل آموزشی و حمایت لجستیک و دیگر عوامل به علت تعامل مستقیم با طرف آمریکایی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

این در حالی است که «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از آماده شدن نخستین گروه از نیرو‌های آمریکایی برای خروج از عراق خبر داد.

او اعلام کرد: نیرو‌های آمریکایی برای عقب‌نشینی آماده می‌شوند، تعداد گروه اول ۵۰۰ تن است و آن‌ها طبق توافق اخیر میان بغداد و واشنگتن اعلام شدند. خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق ظرف مدت بسیار کوتاهی مطابق با جدول مورد توافق عراق و آمریکا و در زمان‌بندی‌های دقیقی انجام خواهد شد.

ائتلاف فتح پارلمان عراق نیز تاکید کرد که مصوبه پارلمان مشخص و صریح بود که بر اساس آن، همه نیرو‌های خارجی باید از همه اراضی کشور از جمله منطقه کردستان به صورت کامل و نهایی خارج شوند. کاهش این نیرو‌ها باعث نخواهد شد که از این خواسته که در پارلمان تصویب شده و از سوی مردم و سیاستمداران حمایت می‌شود، دست برداریم.