بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در یمن

 وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن در گزارشی به مناسبت روز جهانی کودک اعلام کرد که ائتلاف متجاوز سعودی باعث به وجود آمدن بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در یمن شده و در نتیجه بمباران مناطق مختلف این کشور ۲۶۴۳ کودک کشته و ۴۲۰۵ نفر نیز زخمی شده‌اند.

در این گزارش آمده است که تعداد کودکان زیر پنج سال که از سوء تغذیه رنج می‌برند به حدود دو میلیون نفر رسیده است که ۴۰۰ هزار نفر از آن‌ها در وضعیت وخیم قرار دارند و ۱۲ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

طبق گزارش شبکه المسیره، در نتیجه محاصره تحمیلی بر یمن صدها هزار کودک جان خود را از دست داده‌ و میلیون‌ها نفر نیز در وضعیت ناگواری قرار دارند.

وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن در صنعاء، ائتلاف متجاوز سعودی را مسئول قانونی، انسانی و اخلاقی این فجایع در یمن دانست و از جهانیان خواست تا با این تجاوزات ائتلاف سعودی مقابله کرده و برای رفع ظلم و فجایع در یمن اقدام کنند.

وزارت بهداشت صنعاء همچنین از سازمان ملل و صندوق کودکان یونیسف خواست تا در تصمیم خود تجدیدنظر کرده و نام ائتلاف سعودی را در «فهرست سیاه قاتلان کودکان» درج کنند.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

مقامات سعودی تاکنون چندین بار از تصمیم برای ایجاد آتش‌بس در یمن خبر داده‌اند؛ اما هیچ گاه از شدت حملات خود به یمن نکاسته و اقدامی برای کاهش یا رفع محاصره همه جانبه آن نکردند و در مواردی با بهره‌برداری از تاکتیک آتش‌بس بر حملات خود افزوده‌اند.

این در حالی است که حضور نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مرز شمال یمن با عربستان برای مقابله با تجاوز نیروهای ارتش عربستان سعودی و مزدوران آن است که تقریبا به شکل روزانه مناطق غیرنظامی در این نوار مرزی را هدف گرفته و  از آغاز تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن، صدها شهروند یمنی فقط در این منطقه کشته و زخمی شدند.