هشدار کسینجر درباره یک فاجعه جهانی

هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکا در خصوص تقابل آمریکا و چین هشدار داد و گفت واشنگتن و پکن به شکلی فزاینده به سوی مقابله با همدیگر به پیش می‌روند که این مسأله می‌تواند به فاجعه‌ای شبیه جنگ جهانی اول منجر شود.

این وزیر اسبق آمریکا و کارشناس امنیت ملی ۹۷ ساله در گفتگو با سردبیر شبکه بلومبرگ به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا در خصوص عدم رابطه با پکن هشدار داد و بر بازگرداندن روابط فوری با چین تأکید کرد. او این مسأله را به منظور جلوگیری از مقابله با بحرانی نظامی عنوان کرد.

کیسینجر اعلام کرد چین و آمریکا سابقه مقابله با همدیگر را ندارند و از این رو، این مسأله در صورت رخداد، پدیده‌ای جدید برای هردوی آن‌ها به شمار می‌رود. وزیر خارجه اسبق آمریکا ابراز امیدواری کرد تهدید همه گیری کرونا فرصتی برای ایجاد رابطه بهتر میان پکن و واشنگتن شود.

گفتنی است این خبر در حالی منتشر می‌شود که خبرگزاری رویترز امروز دوشنبه گزارش داد دولت ترامپ لیست تحریم ۸۹ شرکت هوافضای چین را آماده کرده است. بر اساس نسخه پیش نویسی که به رویت این خبرگزاری رسیده است فهرستی که آمریکا از شرکت‌های هوافضای چین تهیه کرده است در صورت انتشار می‌تواند به روابط تجاری آمریکا با پکن و در میان سایر صنایع به شرکت‌های آمریکایی که قطعات هوانوردی غیرنظامی را به چین می‌فروشند، آسیب بزند.

رویترز نوشت: سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا که این فهرست را تهیه کرده، از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است. این در حالی است که آمریکا از زمان راهیابی دونالد ترامپ به کاخ سفید در چهار سال گذشته، شاهد تنشی فزاینده با چین بوده است.