تلاش سعودی‌ها برای تکذیب دیدار نتانیاهو و بن سلمان

در حالی که مقامات سعودی تلاش دارند تا خبر سفر بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به کشورشان و دیدار وی با محمد بن سلمان را مخفی نگه دارند، اما مسئولان اسرائیلی به تدریج در حال تأیید تلویحی خبر این دیدار هستند.

در نخستین واکنش مقامات سعودی به خبر دیدار نتانیاهو و بن سلمان ، وزیر خارجه عربستان سعودی در حساب توییتری خود به تکذیب آن پرداخت.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی در حساب توییتری خود نوشت: من گزارش‌های مطبوعاتی را در خصوص دیدار ادعایی ولیعهد و مقامات اسرائیلی در طول سفر اخیر مایک پمپئو مشاهده کردم. چنین دیداری رخ نداده است و تنها مقامات حاضر، مقامات آمریکایی و سعودی بوده اند.

این تکذیب مقامات سعودی در حالی انجام می‌شود که رادیو ارتش اسرائیل امروز اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته دیدار کرده است.

یوآف گالانت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی و عضو کابینه نتانیاهو امروز دوشنبه در گفتگو با رادیو ارتش اعلام کرد چنین دیداری انجام شده و آن را «دستاوردی شگرف» خواند.

یوآف گالانت در پاسخ به پرسشی در خصوص سفر روز یکشنبه نتانیاهو به عربستان سعودی و دیدارش با ولیعهد سعودی گفت: واقعیت اینکه این سفر انجام شده و علنی شده است؛ اگر چه تا الان نیمه رسمی بوده؛ اما سفری پر اهمیت بوده است.

گفتنی است پیشتر نیز «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفر خود به منطقه که شامل سرزمین‌های اشغالی و برخی کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس می‌شد، شامگاه یک‌شنبه و پس از پایان یافتن نشست مجازی سران گروه بیست وارد عربستان سعودی شده بود.

همچنین «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله یمن در واکنش به انتشار خبر سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روز گذشته به عربستان و دیدار با ولیعهد سعودی، اعلام کرد که این اقدام مقدمه چینی برای اعلام عادی سازی روابط میان تل آویو و ریاض است.

او گفت: نتانیاهو در حال مقدمه چینی به منظور عادی سازی کامل روابط، پس از چراغ سبز نشان دادن مسئولان سعودی برای این امر بود.