آزمایش هواپیما‌ی «اف-۳۵ اِی» حامل بمب هسته‌ای در آمریکا

 آمریکا نخستین پرواز هواپیما‌های «اف-۳۵ اِی» حامل بمب‌های هسته‌ای را آزمایش کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این پرواز‌های آزمایشی شامل حمله شبیه سازی شده با استفاده از بمب هسته‌ای «بی ۶۱ – ۱۲» بود که از یک فروند جنگنده به هدف فرضی پرتاب شد. این آزمایش در «میدان آزمایش تونوپا» متعلق به «آزمایشگاه‌های ملی ساندیا» در ایالت نوادای آمریکا انجام شد.

این آزمایش در تاریخ ۲۵ اوت انجام شد و طی آن، یک فروند هواپیمای «اف – ۳۵ اِی»، یک بمب «بی ۶۱ – ۱۲» را که حاوی مواد غیر هسته‌ای و تجهیزات هسته‌ای شبیه سازی شده بود، از ارتفاع ۱۰ هزار و ۵۰۰ فوتی سطح «میدان آزمایش تونوپا» پرتاب کرد. این بمب حدود ۴۲ ثانیه پس از پرتاب، به هدف مورد نظر در سطح زمین اصابت کرد.

«استیون ساموئلز» مدیر سامانه‌های آزمایشی «بی ۶۱ – ۱۲» ساندیا، در این باره گفت: ما بدین ترتیب، سازگاری بیشتر و قابلیت استفاده گسترده‌تر بمب «بی ۶۱ – ۱۲» را به منظور کاربری در بازدارندگی هسته‌ای کشور به نمایش گذاشتیم. این کار در حالی صورت گرفت که جهان مبتلا به بیماری کووید-۱ ۹ است.

وی افزود: ما تلاش‌های خود را همچنان با شتاب به پیش می‌بریم. ما همچنان در حال پیشبرد فعالیت‌های مرتبط با سازگاری «بی ۶۱ – ۱۲» در بستر‌های مختلف هستیم.

شرکت ساندیا مارس در گذشته آزمایش پرتاب بمب‌های «بی ۶۱ – ۱۲» را با استفاده از جنگنده‌های جت «اف – ۱۵‌ای استرایک ایگل» انجام داد. این آزمایش با همکاری «اداره ملی امنیت هسته ای» و در «آزمایشگاه ملی لس آلاموس» و همچنین آزمایشگاه نیروی هوایی ارتش آمریکا انجام شد.

نیروی هوایی آمریکا همچنین در سال ۲۰۱۸، دو فروند پرواز آزمایشی کیفی پرتاب بمب‌های جاذبه‌ای «بی ۶۱ – ۱۲» را با همکاری اداره ملی امنیت هسته‌ای وزارت انرژی انجام داد.