آغاز به کار اولین راکتور هسته‌ای کاملا بومی چین

در ادامه تلاش پکن برای کاهش وابستگی به فناوری‌های وارداتی غربی در زمینه‌های مختلف، اولین راکتور هسته‌ای کاملا داخلی چین از روز گذشته آغاز به کار کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های چین از آغاز به کار راکتور هسته‌ای «هوآلانگ وان»(Hualong One) خبر دادند، راکتوری که به گفته پکن اولین راکتور کاملا بومی و ساخت داخل چین است.

« شرکت ملی هسته‌ای چین » که یک شرکت دولتی در این کشور است و رئیس و معاون اول آن را نخست‌وزیر چین تعیین می‌کند، در یک بیانیه آغاز به کار این راکتور بومی رات اعلام کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، آغاز به کار این راکتور، «اقدامی مهم در راستای تلاش‌های پکن برای کاهش وابستگی به غرب در زمینه فناوری‌های حیاتی و امنیت انرژی است».

به گفته شرکت ملی هسته‌ای چین، راکتور هوآلانگ وان روز جمعه (دیروز) به شبکه برق این کشور وصل شد و می‌تواند ۱۰ میلیارد کیلووات در ساعت در هر سال برق تولید کند و همچنین سالیانه ۸.۱۶ میلیون تُن گاز کربن کاهش دهد.

در بیانیه این شرکت دولتی آمده است: «(آغاز به کار راکتور هسته‌ای بومی) آغازگر شکستن انحصار فناوری نیروی هسته‌ای خارجی توسط چین است و رسما چین را وارد  دسته اول فناوری کشورهای پیشرفته می‌کند».

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، «بنا بر اطلاعات اداره ملی انرژی چین، نیروگاه‌های هسته‌ای کمتر از ۵ درصد از نیاز سالیانه این کشور به برق در سال ۲۰۱۹ را تامین کردند اما انتظار می رود که این رقم افزایش یابد چرا که تلاش‌های پکن برای تبدیل شدن به کشور عاری از کربن تا سال ۲۰۶۰ بیشتر می‌شود».

کاهش وابستگی به غرب در حوزه‌های حیاتی فناوری‌های پیشرفته از قبیل تولید برق، هدف اصلی اعلام شده چین در طرح موسوم به «ساخته شده در چین ۲۰۲۵» است.

چین کار ساخت هوآلانگ وان به عنوان راکتور هسته‌ای کاملا بومی این کشور را سال ۲۰۱۵ آغاز کرد و کار ساخت ۶ راکتور بومی دیگر هم در جریان است.