تلاش ترکیه برای نزدیکی به آمریکا

 پایگاه اینترنی بلومبرگ نوشت به دنبال اختلافات ترکیه با طرف‌های اروپایی، این کشور به دنبال تجدید نظر در روابط خود با آمریکا و عربستان است.

 بلومبرگ به نقل از یک منبع نزدیک به پرونده اعلام کرد: در میان «اختلافات» با روسیه و نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترکیه قصد دارد سیاست خود را در قبال غرب و عربستان سعودی مجددا بررسی کند.

این پایگاه اینترنتی افزود در مورد جنگ در لیبی، جایی که دو کشور از اردوگاه‌های مخالف پشتیبانی می‌کنند، در قره‌باغ که ترکیه از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند و همچنین با اهداف مختلف خود در درگیری‌های سوریه، منافع دو طرف در تضاد است.

علاوه بر این که ترامپ با خطر ترک کاخ سفید مواجه است، رهبران اروپایی قصد دارند در نشست شورای اروپا برنامه‌ریزی شده برای ۱۰-۱۱ دسامبر در مورد راه‌های تحریم ترکیه برای مأموریت اکتشاف گاز در مدیترانه شرقی بحث کنند.

در همان زمان، رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که «مشکلی با کشور یا نهادی ندارد که از طریق سیاست، گفتگو و مذاکره قابل حل نباشد»، در حالی که از اتحادیه اروپا خواست به ترکیه برای عبور از موانعی که مانع پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا می‌شود کمک کنند. وی افزود: ما برای روابط با متحد آمریکایی خود نیز همین موضع را داریم.

بلومبرگ به نقل از مقامات همچنین مدعی شد که ترکیه، در تلاش برای جلوگیری از تحریم‌های آمریکا، ممکن است توافق کند که سیستم‌های موشکی دفاع هوایی S-۴۰۰ ساخت روسیه را که خریداری و آزمایش کرده است، به طور رسمی از سامانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ‌‌ناتو، جدا کند.

علاوه بر این، اردوغان معتقد است که اعتماد پایدار جو بایدن به نهاد‌های بین‌المللی و روابط بین اقیانوس اطلس به او کمک خواهد کرد تا خسارت وارده با شرکای ناتو را ترمیم کرده و احتمال معاملات تسلیحاتی را که مدت‌های طولانی به دنبال آن است سعی می‌کند، بهبود بخشد.

منابع بلومبرگ با اشاره به یک تماس تلفنی اخیر بین رجب طیب اردوغان و سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه سعودی، اعلام کردند‌، آنکارا به دنبال کاهش تنش‌ها در روابط با ریاض است. روابط دو طرف از زمان قتل جمال خاشقجی -خبرنگار واشنگتن پست- در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ متشنج بوده است.

رئیس جمهور ترکیه در ۱۱ نوامبر پیروزی انتخاباتی را به جو بایدن تبریک گفت و وعده داد «در دوره آینده» با دولت جدید آمریکا «همکاری نزدیک» داشته و گفت که او معتقد است «همکاری و اتحاد قوی بین کشور‌های ما همچنان به صلح جهانی کمک خواهند کرد».