طرح پساترامپ اروپایی‌ها برای اتحاد با آمریکا

 فایننشال تایمز روز یکشنبه با استناد به پیش نویس طرحی گزارش داد که اتحادیه اروپا در تلاش است تا اتحاد جدیدی با آمریکا ایجاد کند تا تنش‌های دوران ترامپ را دفن کند و چالش‌هایی که توسط چین ایجاد شده است، رو در رو شود.

بر اساس این گزارش، این طرح شامل برقراری روابط با کشور‌ها و جبهه‌های مختلف در مورد موضوعاتی همچون مسائل دیجیتال و مقابله با بیماری کووید-۱۹ است.

روابط آمریکا و اروپا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تیره شده است. از همین رو اتحادیه اروپا و بیشتر کشور‌های این اتحادیه پس از پایان انتخابات آمریکا به سرعت به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب تبریک گفته اند.

فایننشال تایمز با استناد به پیش نویس این طرح ادامه داد: به عنوان جوامع آزاد دموکراتیک و بازار اقتصاد، اتحادیه اروپا و آمریکا در خصوص چالش استراتژیک که توسط اقدامات رو به رشد بین المللی چین ایجاد شده است، به توافق رسیده اند؛ حتی اگر در مورد مسائلی به توافق نرسیده باشیم.

این طرح برای تایید سران اتحادیه اروپا در جلسه‌ای در تاریخ ۱۰ و ۱۱ دسامبر ارائه خواهد شد و در نیمه اول سال ۲۰۲۱ تصویب خواهد شد.

در اوایل ماه نوامبر، اتحادیه اروپا در اقدامی تلافی جویانه علیه اعمال تعرفه‌های آمریکا بر محصولات بوئینگ، بر واردات ۴ میلیارد دلار کالا از آمریکا تعرفه وضع کرد، اما اعلام کرد که امیدوار است که روابط تجاری اروپا و آمریکا تحت ریاست جمهوری بایدن بهبود یابد.