حضور 20 هزار جنگجوی خارجی در لیبی

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد در امور لیبی روز چهارشنبه با هشدار نسبت به وقوع بحران جدی و نقض تحریم‌های تسلیحاتی در لیبی  گفت که حداقل ۲۰ هزار جنگجو و مزدور خارجی در این کشور حضور دارند.

به نوشته روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» «استفانی ویلیامز» کفیل نماینده سازمان ملل در امور لیبی در نشست مجمعی برای حل اختلافات لیبی به میزبانی این سازمان گفت: «این یک نقض تکان دهنده  از حاکمیت لیبی است ... نقض آشکار تحریم تسلیحاتی.»

این مجمع ۷۵ عضوی در تلاش است تا طرف‌های متخاصم در لیبی را در مورد ساز وکاری که بتواند یک دولت انتقالی برای هدایت کشور از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در دسامبر ۲۰۲۱ به توافق برساند.

این مقام سازمان ملل برخی دولت‌های خارجی را به دلیل آنچه که «رفتار کاملا مصون از مجازات» و «تشدید درگیری‌ها در این کشور با حضور مزدوران و سلاح‌های جنگی» خواند، مورد انتقاد قرارداد. ویلیامز همچنین در مورد از بین شبکه برق در لیبی به دلیل فساد و سو مدیریت هشدار داد و افزود، با توجه به اینکه فقط ۱۳ نیروگاه  ۲۷ نیروگاه لیبی هم‌اکنون کار می‌کنند ،این کشور به یک میلیارد دلارسرمایه گذاری برای زیرساخت های برق نیاز دارد.

وی در خاتمه افزود که ۱.۳ میلیون نفر از بیش از ۶.۸ میلیون نفرشهروند لیبی چشم انتظارارسال کمک‌ها در ماه ژانویه هستند.

بحران لیبی و درگیری میان دولت وفاق ملی با شبه‌نظامیان وابسته به خلیفه حفتر، به محلی برای درگیری‌های نیابتی میان میان مصر، امارات از یک سو و ترکیه و قطر از سوی دیگر تبدیل شده است. همزمان با امضای تفاهمنامه همکاری نظامی-امنیتی دریایی میان آنکارا و طرابلس و ارسال تجهیزات نظامی از ترکیه به لیبی، دولت‌های امارات و مصر نیز کمک‌های تسلیحاتی خود از خلیفه حفتر را افزایش داده‌اند.

دولت وفاق ملی اخیرا اعلام کرد که به همه نیروهای نظامی خود دستور آتش‌بس فوری و توقف تمام عملیات جنگی و نظامی داده است. آتش‌بس پیشنهادی و اعلامی دولت وفاق ملی شامل غیرنظامی کردن مناطقی از سرت و الجفره می‌شود.