هراس سعودی‌ها از نزدیک شدن رزمندگان یمنی به شهر مارب

 پیشروی گام به گام نیروهای ارتش، انصارالله و قبایل متحد در محور شمال غرب استان مارب (حومه شمال شرق پایگاه راهبردی ماس) با وجود درگیری‌های سنگین با عناصر ائتلاف سعودی ادامه دارد.

نیروهای ائتلاف سعودی که از اشغال دوباره پایگاه نظامی ماس ناامید شده‌اند و حملات آنها بدون نتیجه و ناکام مانده است درصدد هستند از نزدیک شدن رزمندگان یمنی به شهر مارب (مهم‌ترین پایگاه ریاض در مرکز یمن) جلوگیری کنند.

بیشترین درگیری‌ها در محور شمال غرب استان مارب در مرکز بخش مهم و راهبردی «رغوان» گزارش شده است و رزمندگان یمنی در تلاش هستند نیروهای ائتلاف را در این منطقه عقب برانند تا راه برای پیشروی به سمت شهر مارب هموارتر شد.

به گفته منابع میدانی، نیروهای یمنی در مرکز بخش «رغوان» تلاش می‌کنند مناطق «اسدادس، شعفان، ابوسره، ال ناجی و …» را از اشغال ائتلاف سعودی خارج و به کنترل دربیاورند؛ در حال حاضر فاصله رزمندگان از مرکز این بخش با شهر مارب حدود ۴۰ کیلومتر است. عملیات علیه عناصر ائتلاف سعودی در بخش «مدغل» شتاب گرفته است و رزمندگان یمنی با انجام چند حمله از محور شمالی و شمال غربی حومه «سه راه الکسارات» موفق شدند منطقه «نخلا» و کوه‌های «العجوز و الفتیخه» را به کنترل دربیاورند.

با پیشروی نیروهای یمنی در محور شمال شرق بخش مدغل، فشار بر نیروهای ائتلاف در جنوب بخش رغوان افزایش یافته است و فضا برای مانور و قدرت نمایی آنان محدودتر می‌شود و به تدریج در شبه محاصره قرار خواهند گرفت.

براساس این گزارش، با پاکسازی های صورت گرفته در روزهای گذشته حدود ۹۵ درصد از بخش مدغل از اشغال مزدوران سعودی خارج شده است و فاصله رزمندگان از این بخش با شهر مارب به حدود ۱۴ کیلومتر رسیده است.

از حومه غربی شهر مارب خبر می‌رسد، رزمندگان یمنی عملیات جدیدی را با هدف تأمین امنیت مناطق شرقی بخش «صرواح» آغاز کرده‌اند و در تلاش هستند خود را از محور کوه «غبیرا» و پایگاه نظامی «کوفل» به کوه کوفل و کوه طلعه الحمراء) برسانند.

اگر نیروهای یمنی در جریان این عملیات موفق به عقب راندن عناصر ائتلاف شوند و این مناطق را از اشغال خارج کنند. به دروازه‌های غربی شهر مارب خواهند رسید؛ در حال حاضر، رزمندگان از محور شرقی بخش صرواح با شهر مارب حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارند.

براساس آخرین آخبار به دست آمده، در جریان درگیری‌ها در محورهای شمال غرب و غرب استان مارب، دهها تن از نیروهای ائتلاف سعودی کشته و زخمی شدند که نام چند فرمانده میدانی از جمله «سرهنگ اسماعیل المروانی و راید صالح الشبوانی» در لیست کشته شدگان دیده می‌شود.

به گفته منابع میدانی، با تداوم پیشروی رزمندگان یمنی در بخش‌های رغوان و مدغل در غرب و شمال غرب استان مارب، ائتلاف سعودی سرعت خارج کردن تسلیحات سنگین نظامی را از حومه شهر مارب (پایگاه نظامی تداوین) افزایش داده است.

از سویی دیگر، حملات دقیق و مستمر روزهای گذشته یگان موشکی نیروهای مسلح یمن یکی دیگر از عوامل خروج تجهیزات نظامی سنگین از پایگاه تداوین به شمار می‌آید که منجر به کشته و زخمی شدن ۱۵ افسر سعودی شد.

رزمندگان یمنی همزمان با پیشروی‌های میدانی، پایگاه نظامی تداوین را هدف قرار می‌دهند تا آخرین خط دفاعی عناصر ائتلاف شکسته شود و در نهایت راه برای پیشروی به سمت شهر مارب باز شود که آخرین و مهم‌ترین پایگاه سعودی‌ها در مرکز یمن محسوب می‌شود.