نقش روسیه در بیماری دیپلمات‌های آمریکایی

​مقامات واشنگتن مدعی شدند روسیه در بیماری مرموز دیپلمات‌های آمریکایی نقش داشته است.

در پی ادعای مقامات اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه علت علائمی مانند سرگیجه، فشار در سر و شنیدن صدا‌های بلند، ناشی از انرژی مایکروویو است؛ آکادمی‌ علوم ملی شواهد پزشکی را برای حمایت از این ادعا ذکر کرده است.

در گزارش NAS هیچ نتیجه گیری قطعی مبنی بر اینکه ارسال انرژی به صورت عمدی بوده، ذکر نشده است، همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که بتوان به طور قطع گفت که آیا قدرت خارجی در پشت انرژی مایکروویو بوده است یا خیر، اگرچه NBC قبلا گزارش داده بود که مقامات اطلاعاتی روسیه را مظنون اصلی در این ماجرا می‌داند.

خبرگزاری ان‌بی‌سی در گزارشی نوشت سیا مدعی شده است که ماموران آن در همان شهر‌هایی بودند و علائم عصبی را تجربه کرده‌اند که روسی‌ها در آنجا روی سلاح‌های مایکروویو کار می‌کردند.

در این گزارش آمده است این کمیته ادعا کرد که بسیاری از علائم، نشانه‌ها و مشاهدات متمایز و حاد گزارش شده توسط کارمندان دولت با اثرات انرژی فرکانس رادیویی پالس شده (RF) سازگار است.

به طور خاص، مطالعه NAS چهار احتمال را برای علائم از جمله عفونت، مواد شیمیایی، عوامل روانشناختی و انرژی مایکروویو را مورد بررسی قرار داد که منطقی‌ترین مکانیسم را انرژی مایکروویو در نظر گرفت.

دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا این علائم را در اواخر سال ۲۰۱۶ تجربه کردند و گزارش دادند که قبل از بیمار شدن صدا‌های عجیب و غریب می‌شنوند و احساسات جسمی عجیبی را تجربه می‌کنند. برخی از این علائم ناپدید شدند در حالی که برخی دیگر تأخیر داشتند؛ این در حالی است که کوبا هرگونه اطلاع از این بیماری‌ها را رد کرده است.