هزینه نجومی کشورهای عربی در دانشگاه‌های آمریکا

 هزینه کلان برخی از کشورهای عربی در دانشگاه‌های آمریکایی موضوع جدیدی نیست. اخیراً گزارش‌هایی درباره میزان کمک‌های مالی اعراب در دانشگاه‌های آمریکا منتشر شده است. بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا موظفند که هرگونه کمک مالی و یا قراردادی از یک منبع خارجی با ارزش بیش از 250هزار دلار را به دولت اطلاع دهند؛ اما مشخص شده که بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات، مقامات کشورشان را از قراردادها و کمک‌های مالی کشورهای عربی مطلع نکرده‌اند و وزارتخانه‌ آموزش و پرورش و دادگستری نیز برای وضع قوانین و مقررات اقداماتی انجام نداده‌اند.

وزارت آموزش و پرورش آمریکا اخیراً اطلاعات مربوط به کمک‌های برخی کشورهای عربی به دانشگاه آمریکا را بررسی و اطلاعاتی را منتشر کرد.

به نظر می‌رسد که کشورهای عربی بین سال‌های 1981 و 2020 حدود 10میلیارد دلار به دانشگاه‌های آمریکا کمک کرده‌اند و حدود 40درصد از این مبلغ گزارش نشده است. بیشترین کمک‌ها از سوی قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت بوده است. دانشگاههایی که کمکهای مالی کشورهای عربی را دریافت کردند عبارتند از: «هاروارد» ،« کلمبیا» ، «ییل »، «کرنل» و «جورج تاون».

انگیزه کشورهای عربی به رهبری عربستان برای کمک‌های مالی به دانشگاه آمریکا تغییر وجهه آنها در این کشور بود؛ چراکه پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 ، چهره عربستان در آمریکا کاملاً خدشه‌دار شد؛ بنابراین بسیاری از کشورهای عربی تلاش خود را معطوف به دانشگاه‌های آمریکا کردند.