علت موضع تند ترکی فیصل علیه اسرائیل چه بود؟

رای الیوم در مطلبی با اشاره به موضع گیری و لحن تند ترکی الفیصل رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان و سفیر اسبق این کشور در لندن و واشنگتن، در جریان شرکت در اجلاس گفتگوی منامه که در آن به رژیم صهیونیستی تاخت، آنرا به نوبه خود برای بسیاری در منطقه خاورمیانه غافلگیر کننده دانسته و آورده است: این خشم ترکی الفیصل که در آن به اشغالگران حمله کرد برای بسیاری در منطقه به ویژه در داخل عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس غافلگیر کننده از حیث زمان و شدت آن بود به ویژه که درگیری لفظی میان وی و گابی اشکنازی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در این اجلاس رخ داد.

این رسانه می‌نویسد: این موضع گیری تند ما را یاد موضع گیری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جریان اجلاس داووس سوئیس در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹ می‌اندازد که وی خشم خود را بر سر شمیون پرز رئیس وقت رژیم صهیونیستی خالی کرد و وی را دروغگو و کابینه‌اش را قاتل کودکان و افراد بی گناه در غزه متهم کرد و جلسه را ترک کرد و این در حالی بود که در آن جلسه عمروموسی دبیر کل وقت اتحادیه عرب از صندلی خود تکان نخورد.

رای الیوم نوشت: زمان این موضع گیری ترکی الفیصل مهم است؛ زیرا در شرایطی رخ داد که امارات و بحرین به عنوان متحدان سعودی با تل آویو توافق سازش با استقبال و چراغ سبز ریاض امضا کرده‌اند و عربستان حریم هوایی خود را به سوی هواپیماهای اسرائیلی گشوده استزمان این موضع گیری ترکی الفیصل مهم است زیرا در شرایطی رخ داد که امارات و بحرین به عنوان متحدان سعودی با تل آویو توافق سازش با استقبال و چراغ سبز ریاض امضا کرده‌اند و عربستان حریم هوایی خود را به سوی هواپیماهای اسرائیلی گشوده است و تاکید می‌کند که این عادی سازی روابط موضوعی حاکمیتی است؛ اما لحن این شاهزاده که مسئول گشودن کانال گفتگو با همتایان اسرائیلی خودش در بیشتر نشست‌ها و در پایتخت‌های متعدد غربی بوده است، شدیداللحن بود و گویا از سوی رهبر یک جنبش فلسطینی بیان شده است.

این رسانه آورده است: ترکی الفیصل اسرائیل را به عنوان آخرین قدرت استعمار غربی در خاورمیانه توصیف کرد که خانه‌ها را ویران می‌کند و هر کسی را که دلش بخواهد ترور می‌کند و به زور فلسطینی‌ها را اخراج می‌کند و قوانین نژادپرستانه تصویب می‌کند که باعث می‌شود سرزمین‌های اشغالی فقط موطن یهودی‌ها شود و عرب‌های مسیحی و مسلمان را از حقوق برابر با یهودی‌ها محروم می‌کند و دیوارهای حائل می‌سازد و در ساخت شهرک‌های یهودی نشین قلدرمآبی نشان می‌دهد.

۵ دلیلی که سبب شده است ملاقات کننده با صهیونیست‌ها علیه تل آویو خشم بگیرد

رای الیوم گزارش داد: این خشم طی سالیان گذشته از سوی یک مسئول سعودی بی سابقه بوده است زیرا وی از اولین مسئولان سعودی بوده که با مسئولان اسرائیلی دیدار کرده و با آنها دست داده است و سئوالات زیادی درباره علل و انگیزه‌های آن وجود دارد که می‌توان آن‌را در موارد زیر خلاصه کرد؛

اول، گزارش رسانه‌های غربی تایید می‌کند که این خشم بازتاب ناخرسندی عمیق حلقه اطراف محمد بن سلمان حاکم فعلی عربستان از انتشار خبر دیدار محرمانه بن سلمان با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که در شهر نیوم در شمال دریای سرخ با حضور مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در دو هفته قبل رخ داد؛ زیرا ولیعهد سعودی خواسته‌اش این بوده که این دیدار محرمانه بماند و فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی این دیدار را بعدها تکذیب کرد و رسانه‌های اسرائیلی از لغو سفر محرمانه کوهن رئیس موساد که قرار بود طی هفته جاری انجام گیرد به سبب خشم و ناخرسندی ریاض، خبر دادند.

دوم، برخی گزارشهای خبری از داخل عربستان از وجود دودستگی در داخل خاندان سعودی درباره موضوع عادی سازی روابط با تل آویو حکایت دارد و اینکه ملک سلمان و ولیعهد سعودی با یکدیگر در این زمینه اختلاف دارندبرخی گزارشهای خبری از داخل عربستان از وجود دودستگی در داخل خاندان سعودی درباره موضوع عادی سازی روابط با تل آویو حکایت دارد و اینکه ملک سلمان و ولیعهد سعودی با یکدیگر در این زمینه اختلاف دارند؛ تا جایی که پادشاه عربستان از انجام دیدار سه جانبه «نیوم» یا حتی گشودن حریم هوایی عربستان به روی هواپیماهای اسرائیلی مطلع نبوده است و اینکه وی با هر گونه عادی سازی روابط با دولت اشغالگر مگر بعد از اجرای طرح صلح عربی برعکس ولیعهدش مخالف است و شاهزاده ترکی الفیصل در موضع گیری اش درباره این مساله بیشتر به پادشاه عربستان نزدیک است.

سوم، وجود اختلاف جدی میان عربستان و کشورهای سازشکار حوزه خلیج فارس با اسرائیل به ویژه امارات. این اختلاف در بارزترین شکل آن از طریق تردید شاهزاده فیصل در توافقنامه‌های اخیر سازش نمود پیدا کرده است. الفیصل تردید خود را با این گفته که «نمی توانی زخم باز را با استفاده از مسکن‌ها درمان کنی» ابراز داشت و متعاقب آن توئیت «عبدالخانق عبدالله» یکی از نزدیکان به شیخ محمد بن زاید که بعداً حذف شد و در آن گفت که میان قطر و عربستان بدون موافقت ابوظبی آشتی‌ای رخ نمی‌دهد.

چهارم، نزدیک شدن عربستان با قطر و ترکیه که اخیراً رخ داده است و افزایش احتمال آشتی میان دو همسایه وهابی یعنی قطر و عربستان آنهم بدون مشاوره و هماهنگی قبلی با سه کشور دیگر دخیل در این اختلاف و تحریم فراگیر قطر بعد از سفر پر رمز و راز «جارد کوشنر» داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان. چه بسا این نزدیک شدن بازتاب دهنده نتایج بازنگری عربستان در سیاست‌هایش است که در پی افول جایگاه و هیبت و زعامت عربستان بر جهان عرب و اسلام رخ داده است؛ امری که منجر به تغییر رویکرد و در پیش گرفتن سیاست‌های تندتر در قبال آمریکا و اسرائیل به ویژه پس از شکست همپیمانش یعنی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و موفقیت جو بایدن دموکرات، شده است.

پنجم، اسرائیل به شکل مستقیم یا غیرمستقیم پشت حملات رسانه‌ای سخت به عربستان سعودی در آمریکاست زیرا لابی یهودی بر بیشتر دستگاه‌های رسانه‌ای پر نفوذ سیطره دارد. ترکی الفیصل این مساله را به وضوح مورد اشاره قرار داد زمانی که گفت: «می خواهند با عربستان دوست شوند در عین حال هواداران سیاسی خود و سگ‌های رسانه‌ای شان در همه کشورها را آزاد می‌کنند تا به عربستان حمله کنند و وجهه آن‌را تخریب کنند.

رای الیوم در پایان آورده است: آیا این خشم ترکی الفیصل گذرا و موقتی است یا سرآغاز تحول سیاسی مهم و دائمی و بازگشت اعتبار به طرح صلح عربی عربستان است که اسرائیل تحقیرش کرد؟ برای پاسخ به این سئوال باید منتظر هفته و ماههای آتی بود.