نگرانی شورای امنیت درباره تشدید ناامنی غذایی در یمن

  شورای امنیت دیروز یکشنبه در بیانیه‌ای درباره درباره تشدید تنش‌های نظامی و ناامنی غذایی در یمن ابراز نگرانی کرد.

این سازمان با انتشار بیانیه‌ای بدون اشاره به جنایات عربستان سعودی اعلام کرد: اعضای این شورا تشدید تنش‌های نظامی در یمن و حمله ۲۳ نوامبر (سوم آذر) انصارالله به تأسیسات نفتی در جده عربستان سعودی را محکوم می‌کنند.

اعضای شورای امنیت در ادامه این بیانیه بر تعهد خود در قبال روند سیاسی متعلق به خود یمنی‌ها و نیز تعهد قاطع جامعه بین المللی به حمایت از حق حاکمیت، اتحاد، استقلال و تمامیت ارضی یمن تأکید کردند.

آن‌ها در بیانیه خود همچنین درباره ارزیابی جدید در زمینه امنیت غذایی که نشان می‌دهد ۱۳.۵ میلیون تن از مردم یمن در معرض خطر گرسنگی مفرط قرار دارند و با ناامنی جدی مواد غذایی مواجه اند و ممکن است این آمار تا ژوئن ۲۰۲۱، تا بیش از ۱۶ میلیون تن افزایش یابد، ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده است: اعضای شورای امنیت سازمان ملل همچنین درباره این هشدار‌ها که ممکن است ارائه کمک‌های بشردوستانه به دلیل کمبود بودجه کشور‌ها متوقف شود، ابراز نگرانی کردند و از همه کشور‌های کمک کننده خواستند تا پیش از پایان سال، فوراً به تعهدات خود جامه عمل پوشانند و جان افراد را نجات دهند. آن‌ها باید با ارائه کمک‌های زودهنگام و سخاوتمندانه خود در سال ۲۰۲۱، مانع توقف برنامه‌های کمک رسانی و بشردوستانه سازمان ملل شوند.

آن‌ها به نقش اصلی درگیری‌ها و فروپاشی اقتصادی در بروز خطر قحطی اشاره کردند و از شرکای یمن خواستند که تمام تدابیر ممکن را برای تقویت اقتصاد این کشور از جمله تزریق بیشتر ارز اتخاذ کنند.

در این بیانیه، همچنین بر اهمیت تسهیل کمک‌های بشردوستانه و لزوم حمایت پایدار کشور‌های کمک کننده به منظور پیشگیری از تلفات سنگین جانی در یمن تأکید شده است.