برگزاری اجلاس آتی شورای همکاری خلیج فارس در ریاض

در اقدامی بی‌سابقه پس از بحران قطر، «احمد الناصر الصباح» وزیر خارجه کویت، امروز (پنجشنبه)، با سفرای تمام کشورهای عضو شورای همکاری خیلج فارس در کویت دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، وزیر خارجه کویت اعلام کرد که اجلاس آتی سران شورای همکاری خلیج فارس روز پنجم ماه ژانویه در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

این در حالی است که پیشتر، گزارش شده بود که اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در شهر منامه پایتخت بحرین برگزار خواهد شد.

طبق این گزارش، احمد الناصر الصباح همچنین تأکید کرده است: «به یکپارچگی [کشورهای حاشیه] خلیج [فارس] پایبند هستیم».

وب‌سایت وزارت خارجه کویت نیز در این خصوص گزارش داد که وزیر خارجه کویت به سفرای حاضر در نشست گفته است که کویت راه و روش «صباح الاحمد الصباح» امیر فقید این کشور را در ارتباط با «عدم دخالت در امور داخلی کشورها، پایبندی به همبستگی و وحدت [کشورهای حاشیه] خلیج [فارس] ادامه خواهد داد».

طبق این گزارش، سفرای حاضر در نشست یادشده به منظور ابراز «روابط برادرانه و استوارانه» میان خود مراسمی سمبلیک به مناسبت روزی ملی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر پا کرده‌اند.

تحولات صورت گرفته در ارتباط با بحران قطر پس از آن بود که احمد الناصر المحمد الصباح وزیر امور خارجه کویت،‌ اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد تلاش‌های صورت گرفته برای حل و فصل این بحران «ثمربخش»‌ بوده است.

پس از این اعلام، وزرای خارجه قطر و عربستان سعودی از تلاش کشور کویت برای حل و فصل بحران استقبال و تشکر کردند.

با این حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابعی خبر داده بود که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به ‌منظور ثبت یک امتیاز مثبت برای خود در دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، تمایلی زیادی به اعلام توافق با قطر در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی این کشور ندارد.

چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور،  سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کردند.

دوحه همواره بر ضرورت حل بحران خلیج فارس از طریق گفت‌وگو و بدون اعمال هیچ گونه پیش شرطی تاکید کرده است مسئله‌ای که کویت  و عمان نیز برای پیشبرد آن از طریق میانجی‌گری در این قضیه تلاش کرده‌اند.