سه بسته پیشنهادی ترکیه به عراق در سفر الکاظمی

 «اثیل النجیفی» استاندار اسبق موصل و از شخصیت‌های نزدیک به ترکیه در صفحه فیسبوک خود، به بیان جزئیاتی از سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به ترکیه پرداخت.

به نوشته شفق نیوز عراق، النجیفی نوشت، نخست‌وزیر عراق سه بسته پیشنهادی از ترکیه دریافت کرده است؛ در حوزه امنیتی، همکاری برای مبارزه با داعش و گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک). در حوزه اقتصادی، همکاری برای تعمیر و راه‌اندازی خط لوله کرکوک-جیحان و در حوزه آب، استفاده از فناوری روز برای تأمین نیاز آبی. این سه مورد از جمله این پیشنهادات هستند.

النجیفی سپس این سؤال را مطرح کرد که آیا الکاظمی می‌تواند نظر گروهها و جریان‌های مختلف سیاسی عراق را که هر کدام اهداف مختلفی در خصوص این پرونده‌ها دارند، همسو کند؟

مصطفی الکاظمی، روز پنجشنبه هفته گذشته در سفری رسمی وارد ترکیه شد و با رجب طیب اردوغان دیدار کرد. عمده‌ترین مسائل به پرونده‌های امنیتی، اقتصادی و تجاری در کنار مسأله آب، مرزها و صدور ویزا مربوط می‌شد.

در همین حال چند منبع عراقی در هیأت همراه نخست‌وزیر عراق به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفتند که دیدار الکاظمی با اردوغان «ثمربخش و مثبت» بود.

به گفته این منابع، دو طرف در ارتباط با برخی مسائل در نشست روز پنجشنبه به توافق نهایی رسیده‌اند که اغلب آنها نیازی به موافقت پارلمان دو کشور ندارد زیرا به اختیارات دولتی مربوط هستند.