افشای طرح محرمانه استقرار یهودیان جهان در مراکش

 درز جزئیاتی از یک سند محرمانه نشان می‌دهد بنیانگذاران فرقه یهود نزدیک به یک قرن پیش طرحی برای اعلام مراکش به عنوان "کشور یهودیان" در سر داشته اند.

یک رسانه مراکشی با استناد به محتوای یک سند محرمانه فاش کرد پیشنهاد تاسیس کشوری یهودی در منطقه جنوب غربی مراکش از سوی تئودور هرتزل، بنیانگذار فرقه یهود طرح ریزی شده بود. رسانه مراکشی هسپرس سند روابط تاریخی میان یهودیان و مراکش را بعد از علنی سازی روابط میان تل‌آویو و رباط را رو و خاطر نشان کرد ایده کشور یهودی در مراکش پیش از مهاجرت یهودیان به فلسطین مطرح شد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز سند محرمانه و مرموز از طرح کشور یهودی مراکش در وادی الحسن در جنوب غربی این کشور تائید کرد. این طرح که کمتر از طرح اوگاندا، برای استقرار یهودیان سراسر جهان در شرق آفریقا شناخته شده، به دنبال ایجاد کشور یهودی در جنوب غربی مراکش بوده است. این طرح در سال ۱۹.۳ از سوی هرتزل مطرح شده و هدف از آن استقرار یهودیان روسی در کشور یهودی مراکش بوده است.

بنا به نوشته این رسانه مراکشی، حوزف چمبرلین، وزیر مستعمرات انگلیس نیز در آوریل سال ۱۹۰۳ پیشنهاد اسکان یهودیان در شرق آفریقا بویژه کنیا ارائه کرد. این پیشنهاد بعد‌ها به طرح اوگاندا معروف شد و اکنون در کتاب‌های تاریخ در مدارس رژیم صهیونیستی گنجانده شده است. رسانه‌های عبری زبان مرگ ناگهانی هرتزل در ژوئیه سال ۱۹۰۴ را دلیل مسکوت ماندن این طرح می‌دانند.

پروفسور یوسف شیترت، از گروه عبری دانشگاه حیفا می‌گوید ایده کشور یهودی مراکش برای اولین بار توسط باروک و یاکوب موشه تولدانو، دو برادر که در آن زمان از فعالان مشهور جنبش صهیونیستی بودند، ارائه شد.