واکنش وزارت خارجه عراق به اقدام دولت ترامپ

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه اقدام دولت آمریکا در عفو افراد متهم به قتل را محکوم کرد.

وزارت خارجه عراق امروز چهارشنبه در واکنش به این اقدام دولت آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «وزارت خارجه عراق تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ مبنی بر صدور فرمان عفو شماری از محکومان به قتل ۱۴ شهروند عراقی و زخمی کردن دیگران در حادثه سال ۲۰۰۷ پیگیری کرد؛ حادثه‌ای که در سطح محافل بین‌المللی محکوم شده و مخالفت و محکومیت گروه‌های داخلی عراق را در پی داشت».

در این بیانیه همچنین آمده است: «این تصمیم خطرات و پیامدهای جنایت مذکور را مورد توجه قرار نداده و متناسب با پایبندی دولت آمریکا به ارزش‌های حقوق‌بشری و عدالت و حاکمیت قانون نبوده و به شکل تأسف‌باری کرامت قربانیان و احساسات و حقوق نزدیکان آن‌ها را زیر پا گذاشته است».

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه خود همچنین تصریح کرد که با دولت آمریکا از طریق کانال‌های دیپلماسی این مسئله را پیگیر خواهد شد تا از واشنگتن بخواهد درباره این تصمیم خود تجدید نظر کند.

رئیس جمهور آمریکا بامداد امروز چهارشنبه دستور بخشش ۱۵ نفر از جمله چند نفر نزدیک به حزب جمهوری‌خواه و ۴ نظامی آمریکایی که دلیل کشتار شهروندان غیر نظامی عراقی محکوم شده بودند را صادر کرد.