افزایش چشمگیر تهدید به مرگ نمایندگان کنگره

خشم و سوء ظن « دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور آمریکا و همپیمانان وی نسبت به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ماه)، دامنه تهدیدات علیه مسئولان ارشد انتخاباتی و نمایندگان کنگره را گسترش داده است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» در گزارشی به نمونه‌هایی از تهدیدات خشن علیه مسئولان انتخاباتی و نمایندگان کنگره آمریکا طی هفته‌های اخیر اشاره و اشاره کرد، یک مرد از اهالی ایالت «مریلند» در هفته جاری به تهدید به قتل اعضای خانواده یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا متهم شد.

طبق این گزارش، دادستان‌های آمریکایی می‌گویند که فرد مذکور نگران بوده است که این قانونگذار ایالت مریلند که به نام وی هیچ اشاره‌ای نشده است، با مداخله، رأی وی را تغییر دهد.

از طرف دیگر، یک زن از ایالت «نیوهمپشایر» هفته جاری پیام تهدیدآمیزی را برای یکی از اعضای جمهور‌خواه هیأت انتخاباتی منطقه «دیترویت» که حاضر به تأیید نتایج انتخابات نشده است، ارسال کرد.

«جو بایدن» که در تاریخ 14 دسامبر (24 آذرماه) بعنوان رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده در مجمع گزینندگان آمریکا (الکترال کالج) مورد تأیید قرار گرفته است، قرار است در تاریخ 6 ژانویه (17 دی ماه) در جلسه کنگره و پس از شمارش مجدد آراء مجمع گزینندگان آمریکا رسماً بعنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا معرفی شود.

با این حال، ترامپ تاکنون از پذیرش نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا امتناع ورزیده است و مدعی تقلب گسترده در انتخابات است و از همپیمانان جمهوری‌خواه خود درخواست کرده است که نتایج را به چالش بکشند.

رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، 60 شکایت در دادگاه‌های آمریکا در خصوص تخلف انتخاباتی به ثبت رسانده است که هیچ‌یک تاکنون نتیجه‌ای در برنداشته است.

طبق گزارش روزنامه واشنگتن‌تایمز، اظهارات تحریک آمیز ترامپ درباره تخلف گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا موجب ایجاد هراس و بی‌اعتمادی در طرفداران هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا شده است به طوریکه جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ، آنچه را که مقابل خود می‌بینند، یک انتخابات به سرقت رفته است و از طرف دیگر دموکرات‌ها از چالش‌هایی که در مسیر مشروعیت ریاست‌جمهوری بایدن به وجود آمده، بسیار خشمگین هستند.

این گزارش سپس ادامه داد، با بالاگرفتن احساسات رأی‌دهندگان آمریکایی، هم‌اکنون طرفدارانی از هر دوحزب مسئولان انتخاباتی و نمایندگان کنگره‌ را نشانه گرفته‌اند.

آن طور که روزنامه واشنگتن‌تایمز گزارش کرده است، در هفته‌های اخیر تهدیدات علیه مسئولان ارشد انتخاباتی و همچنین نمایندگان کنگره تاحدی بوده است که مقام‌های ایالت آریزونا در حال تحقیق درباره منشأ تهدیدات مداوم و رو به افزایش علیه «کیتی هابس» وزیر ایالت آریزونا و از مقام‌های عالیرتبه انتخاباتی این ایالت هستند.

هابس که یک دموکرات است، اخیراً در اظهاراتی ترامپ را به دلیل نشر اطلاعات دروغین درباره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مورد انتقاد شدید قرار داد و هم‌اکنون بر این باور است که این اظهارات انتقادی وی، علت دریافت پیام‌های تهدیدآمیز است.

اسناد دادگاه نشان می‌دهد، در یکی از پیام‌های تهدیدآمیزی که افراد ناشناس درباره هابس بر روی شبکه اجتماعی «پارلر» که مورد توجه جمهوری‌خواهان است، قرار داده‌اند، نوشته شده است: «بیایید خانه وی را بسوزانیم و خانواده‌اش را بکشیم و به این متقلبان درس بدهیم».

از طرف دیگر، عواملی که این مقام عالی‌رتبه آریزونا را تهدید کرده‌اند، آدرس خانه هابس، اطلاعات شخصی و شماره تلفن همراه پسر وی را نیز بر روی وب‌سایت پارلر منتشر کرده‌اند.

مقام‌های آریزونا تصریح کردند که تحقیق درباره عوامل پشت پرده این پیا‌م تهدید‌آمیز همچنان ادامه دارد.

طبق گزارش واشنگتن تایمز، در ایالت «جورجیا» نیز که یکی از مناقشه‌برانگیزترین ایالات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است، شمار زیادی از نمایندگان کنگره محلی هدف تهدیدات خشونت‌بار قرار گرفته‌اند.

طبق این گزارش، «النا پارنت» سناتور ایالت جورجیا بعد از به چالش‌ کشیدن ادعاهای «رودی جولیانی» وکیل ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری، متوجه شد گروهی ناشناس اطلاعات شخصی وی را در اینترنت پخش کرده‌اند.

طبق این گزارش، گروهی از افراط تندرو تصاویری از این سناتور آمریکایی در فضای مجازی منتشر کردند و در زیر تصاویر وی، یک نظرسنجی از کاربران قرار دادند و از آنها درباره مجازاتی که باید برای این سناتور در نظرگرفته شود، سؤال پرسیده بودند که اکثر کاربران خواستار آزار جنسی و قتل او شده بودند.

پیام‌های تهدیدآمیز در ایالت جورجیا تنها به النا پارنت محدود نشده است و «براد رافنسپرگر» وزیر ایالت جورجیا و همسر وی را نیز نشانه گرفته است به طوریکه این دو نفر نیز پیام‌های تهدیدآمیزی از سوی افراد ناشناس دریافت کرده‌اند.

پیام‌های تهدیدآمیز علیه مقام‌های آمریکایی به اندازه‌ای بالا بوده است که «گابریل استرلینگ» یکی از مقام‌های انتخاباتی ایالت جورجیا هفته گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که تهدیدات «بیش از حد تند» بوده است.

وی در خصوص محتوای این پیام‌های تهدیدآمیز گفت: «برخی تهدید شده‌اند که مورد آسیب قرار خواهند گرفت. برخی تهدید شده‌اند که مورد اصابت گلوله قرار خواهند گرفت و برخی تهدید به قتل شده‌اند و این اصلا درست نیست».

این روزنامه آمریکایی گزارش کرد که تهدیدات علیه مقام‌های انتخاباتی و نمایندگان کنگره‌های ایالتی آمریکا تنها از سوی طرفداران ترامپ نبوده و طرفداران حزب دموکرات نیز تهدیداتی را علیه مقام‌های آمریکایی مطرح کرده‌اند.

دادستان‌های ایالت میشیگان اعلام کرده‌اند که اخیراً «کیتلین جونز» 23 ساله از اقدام «مونیکا پالمر» رئیس هیأت تبلیغ‌کنندگان شهرستان «وین» که حاضر به امضای پیروزی بایدن نشده، به خشم آمده و پیام تهدیدآمیزی را برای او ارسال کرده بود.

طبق اسناد دادگاه، جونز یک پیام تهدیدآمیز به همراه دو تصویری را برای پالمر از یک زن عریان ارسال کرده بود که جسد تکه تکه شده‌ وی روی زمین افتاده بود و در آن نوشته بود: «فقط می‌خواهم که تصویری از دختر زیبایت داشته باشی» و با الفاظی رکیک این مقام آمریکایی را مورد خطاب قرار داده بود.

دادستان‌های فدرال در ایالت مریلند نیز اعلام کرده‌اند که یک شهروند 34 ساله آمریکایی از طریق پیام صوتی و وب‌سایت یک نماینده کنگره که نام وی منتشر نشده، پیام‌های تهدید‌آمیزی را برای این نماینده ارسال کرده است.

بر اساس این گزارش، در تاریخ ۱۰ دسامبر (۲۰ آذرماه)، نماینده کنگره ایالت مریلند یک پیام صوتی تهدیدآمیز با این مضمون دریافت کرد: «اگر مداخله‌ای در رأی من داشته باشی، می‌آیم و گلوی تو را پاره خواهم کرد و خانواده‌ات را خواهم کشت».

این پیام صوتی تهدید‌آمیز اینگونه پایان یافته بود: «تو نماینده من هستی، من تو را خواهم کشت».

درست دقایقی بعد از ارسال پیام صوتی تهدید‌آمیز، نماینده کنگره مذکور یک پیام متنی تهدید‌آمیز دیگر دریافت کرد که در آن تهدید شده بود که دفتر منطقه‌ای وی منفجر خواهد شد.

در این پیام متنی اینگونه آمده بود: «من محل زندگی تو و خانواده‌ات را می‌دانم. کارتان را خواهم ساخت. شما حیوانی هستید که باید زنده زنده شکنجه شوید و پوستتان کنده شود».

بسیاری از کارشناسان بارها تأکید کرده‌اند که گرچه اظهارات ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در عمل راه به جایی نخواهد برد اما این نگرانی‌ها را به وجود آورده که موجبات تحریک طرفدارانش به ایجاد خشونت در سراسر ایالات متحده را فراهم آورد.

جو بایدن و «کامالا هریس» معاون وی قرار است در تاریخ ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) در مراسم تحلیف شرکت کنند و بعنوان رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور وارد کاخ سفید شوند با این حال، ترامپ همچنان از هر فرصتی استفاده می‌کند تا نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را غیرقانونی اعلام کند و بارها از طرفداران خود درخواست کرده که تظاهرات‌هایی را در خیابان‌های آمریکا برگزار کنند.