زاخارووا: سخنان سفیر روسیه مطابق با مواضع رسمی ماست

 "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که اظهارات "آناتولی ویکتوروف" سفیر روسیه در تل آویو در مصاحبه با روزنامه «جروزالم پست» با مواضع شناخته شده فدراسیون روسیه در خصوص مسائل خاورمیانه مطابقت دارد.

 زاخارووا گفت: ما از واکنش شدید به موضوعات مطرح شده در مصاحبه سفیر ما در اسرائیل تعجب می‌کنیم. موضع گیری بیان شده در آن بارها از طرف ما به همتایان اسرائیلی در سطوح مختلف ابلاغ شده است. تمام اظهارات سفیر روسیه که در این نشریه ارائه شده، مطابق با مواضع شناخته شده مسکو در قبال مسائل خاورمیانه است.

این دیپلمات یادآورز شد که طرف روسی عادی سازی روابط اسرائیل با همسایگان عرب خود را فرصتی برای ایجاد کانال‌های جدید ارتباط متمدنانه بر اساس هنجارهای حقوقی بین‌المللی ارزیابی می‌کند و بر اساس این واقعیت است که ادامه رویارویی و امتناع از گفت‌وگوی سازنده و تلاش برای جستجوی سازش، تنها حل و فصل مناقشه اعراب و اسرائیل را پیچیده‌تر خواهد کرد.

در عین حال، به گفته زاخارووا، روسیه همیشه تأکید کرده است که مسئله فلسطین همچنان در تأمین صلح در خاورمیانه بسیار مهم و نقش مرکزی دارد و  بدون راه حل مسالمات آمیز برای آن، اطمینان از ثبات پایدار و بلند مدت در منطقه غیرممکن است.

وی گفت: «ما از طرف خود، به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و عضو گروه چهارجانبه میانجی‌گران بین‌المللی مناقشه خاورمیانه و به عنوان کشوری که از روابط سازنده با همه طرف‌ها در منطقه، از جمله اسرائیل، حمایت می‌کند، آماده ارائه همه کمک‌های لازم در این زمینه هستیم.»

زاخاروا در عین حال تأکید کرد که فدراسیون روسیه هرگز نگرش منفی خود نسبت به حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه را پنهان نکرده است و انکار کردن این واقعیت که چنین اقداماتی بی ثباتی بیشتری را به اوضاع دشوار منطقه اضافه می‌کند، سخت است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین به اتهام انگلیس به این کشور در خصوص "رفتارهای چالش ‌برانگیز" در مرزهای دریایی و هوایی انگلستان واکنش نشان داد. وی این مسئله را در پاسخ به سخنان "بن والاس" وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه اخیر خود با دیلی تلگراف بیان کرد.

به گفته زاخارووا، اتهامات لندن کاملاً بی اساس است و هدف از آنها  تنها تحت فشار قرار دادن فدراسیون روسیه و حفظ احساسات ضد روسی در جامعه انگلستان است.

این دیپلمات با تأکید بر اینکه طرف انگلیسی به دنبال توجیه سیاست تهاجمی ناتو در قبال روسیه است، افزود که پیمان ناتو در حال استقرار نیروهای نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه است، نیروهای آن در منطقه بالتیک هستند و مراکز تسلیحات سنگین در اروپا سازماندهی شده و تمرینات فشرده‌ای که آشکارا ماهیت ضدروسی دارند، در حال انجام است.