گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور روسیه و چین

کاخ کرملین روسیه روز دوشنبه خبر داد که « ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور این کشور گفت‌وگوی تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین داشته است.

سران روسیه و چین در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تبریک سال نوی میلادی، درباره روابط راهبردی میان دو کشور طی سال گذشته صحبت کردند.

تلاش‌های مشترک در زمینه مقابله با ویروس کرونا و اهمیت همکاری و توسعه تولید واکسن کرونا از جمله دیگر محورهای گفت‌وگو بوده است.

رؤسای جمهور چین و روسیه درباره اهمیت توسعه همکاری فنی و علمی و نوآورانه در سال پیش رو تاکید کردند.

دو طرف همچنین آمادگی خود برای تشدید همکاری در زمینه حفظ صلح و ثبات در عرصه جهانی و منطقه‌ای را ابراز داشتند.

پوتین و جین پینگ تاکید کردند که تماس و ارتباطات میان دو طرف همچنان باقی بماند.

رئیس جمهور روسیه طی روزهای اخیر بر توسعه علم و فناوری در این کشور بسیار تاکید دارد و به همین دلیل وی سال ۲۰۲۱ را سال «علم و فناوری» نامگذاری کرده است.

بر اساس فرمان پوتین، این نامگذاری با هدف پیشبرد توسعه علمی و فناوری بیشتر در فدراسیون روسیه انجام شده است.

رئیس جمهور روسیه دولت خود را موظف کرد تا یک کمیته سازمانی برای سال علم و فناوری ایجاد کرده و «دیمیتری چرنیشنکو» معاون نخست وزیر و «آندری فورسنکو» معاون ریاست جمهوری را در راس این کمیته قرار داد.

‌در دستور پوتین آمده است: «دولت روسیه باید طرحی را تهیه و به تایید برساند که بر اساس آن رویدادهای اصلی در چارچوب سال علم و فناوری مشخص شده باشد.»

پوتین تصمیم خود برای نامگذاری سال ۲۰۲۱ به عنوان سال علم و فناوری را در جریان حضور روز پنجشنبه خود در نشستی در دانشگاه دولتی مسکو اعلام کرد.