به گزارش افکارنیوز ، روزنامه ایران به نقل از آناتولي استانداری دیاربکر در منطقه قلب كردنشين از کشف و انهدام مقادیر زیادی مواد منفجره کار گذاشته شده توسط گروه تروریستی پکک در مسیر عبور چهار وزیر کابینه خبر دادند.

روز گذشته چهار وزیر کابینه ترکیه به منظور شرکت در مراسم کلنگ زنی پروژه ساخت سد سیلوان در استان دیاربکر به این منطقه سفر کرده بودند.

موج چهارم دستگیری نظامیان

نیروهای امنیتی ترکیه چهارمین موج از دستگیری نظامیان ارشد بازنشسته و در حین خدمت ارتش ترکیه را به عنوان متهمان به طراحی و اجرای کودتای پست مدرن سال ۱۹۹۷ میلادی که منجر به سقوط دولت اسلامگرای نجم‌الدین اربکان شد، آغاز کردند.

به گزارش آناتولی، پس از صدور حکم بازداشت ۱۸ تن از نظامیان از جمله ژنرال بازنشسته
«دنیز عزیز قینان» توسط دادستان عمومی آنکارا، نیروهای امنیتی ترکیه امروز با حمله به منازل و محل کار آنان، این نظامیان را بازداشت کرد. پیش از این ۳۹ تن از نظامیان ترکیه به اتهام شرکت، طراحی و اجرای کودتای پست مدرن سال ۱۹۹۷ میلادی که منجر به سقوط دولت اسلامگرای «نجم‌الدین اربکان» شد، دستگیر شده بودند.

تشدید درگیری‌های ارتش با پ‌. ‌ک‌. ‌ک

تلویزیون دولتی ترکیه با پخش صحنه‌هایی از درگیری میان ارتش و عوامل پ. ک. ک اعلام کرد در این درگیری‌ها پنج عضو «پ. ک. ک» کشته شدند. این درگیری در مناطق روستایی شهر «بیتلیس» روی داد.

طرح تغییر نظام پارلمانی به ریاستی

بکر بوزداگ معاون رجب طیب اردوغان خواستار حرکت ترکیه به سوی سیستم ریاستی شد تا گمانه‌زنی‌ها درباره ارائه طرح‌هایی برای تغییر در قانون اساسی که اردوغان را به عنوان «رئیس جمهور» قدرتمندتر می‌کند، افزایش یابد.

به گزارش رویترز، از زمانی که حزب عدالت و توسعه متعلق به رجب طیب اردوغان،
نخست‌وزیر ترکیه قدرت را در سال ۲۰۰۱ در دست گرفته، اردوغان بر فضای سیاسی این کشور مسلط شده است.

با این وجود بر اساس قوانین حزب، اردوغان نمی‌تواند برای یک دوره دیگر نخست وزیر باشد و پیش از آخرین انتخابات در ترکیه این مسئله در رسانه‌ها آورده شده که اردوغان تمایل دارد پیش از پایان دوره نخست وزیری‌اش در سال ۲۰۱۵، سمت ریاست جمهوری را به دست آورد. اپوزیسیون ترکیه نگران آن است که سبک «سلطه‌گری» اردوغان پس از تبدیل شدن او به رئیس جمهوری که پارلمان قدرت کافی برای مهار او ندارد، تشدید شود.

پس از انتخابات سال گذشته موضوع تبدیل سیستم سیاسی پارلمانی به سیستم ریاست جمهوری به حالت مسکوت درآمد اما در یک سمپوزیوم پارلمانی در روز دوشنبه یک هفته پس از آغاز به کار پارلمان بر اساس قانون جدید، «بکر بوزداگ» یکی از چهار معاون اردوغان، این مسئله را مجدداً مطرح کرد. وی در سخنرانی خود با انتقاد از سیستم پارلمانی فعلی ترکیه اظهار داشت: سیستمی که بیشترین نظارت را ایجاد می‌کند سیستم ریاست جمهوری است.

وي افزود: بايد سيستم رياست جمهوري مورد بحث قرار گيرد، سيستمي كه در آن قانونگذار و مجري به معناي واقعي از يكديگر مستقل هستند. اردوغان كه در اسلواني حضور داشت در مصاحبه با خبرنگاران از اظهارات بوزداگ حمايت كرد و اظهار داشت: اين يك سيستم رياست جمهوري است كه بايد مورد بحث بيشتر قرار گيرد.