چرایی عصبانیت ولیعهد سعودی از شاه اردن

 « حمدان حمدان» کتابی را در بیروت تحت عنوان « دهه‌های ناامیدی» منتشر کرد که محتوای این کتاب در خصوص جنایات و رسوایی‌های « ملک فیصل بن سعود» سومین پادشاه عربستان است. در این کتاب نویسنده آورده است که ملک فیصل تاکید داشت کنترل نوار غزه که تحت حاکمیت مصر بوده به دست گرفته شود و کنترل کرانه باختری نیز که به دست آورده بود از دست این کشور خارج شود تا هرگونه امید فلسطینی‌ها درباره بازگشت به کشورشان از بین برود و تمام کسانی که مخالف ایجاد کشور عربی در کنار رژیم اسرائیل هستند مورد هدف قرار بگیرند. ملک فیصل از خود چهره‌ای دروغین به عنوان سمبل مبارزه با رژیم اسرائیل در دنیای عرب ساخته بود.

از جمله رسوایی دیگری که از ملک فیصل بن سعود در این کتاب نوشته شده است نامه تاریخی این پادشاه سعودی به « لیندون بی. جانسون» رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 1966 یعنی قبل از جنگ اعراب-اسرائیل در سال 1967 است و وی خواستار سقوط « جمال عبدالناصر» رئیس جمهور پیشین مصر شد؛ چراکه مصر را دشمن مشترک آمریکا و عربستان سعودی دانست.این اقدامات از سوی شاه فیصل امری عجیب نیست؛ چرا که وی دنباله رو « ملک عبدالعزیز» اولین پادشاه و بنیان‌گذار پادشاهی عربستان سعودی است که در دوران سلطنت خود بدون داشتن هرگونه حق قانونی سرزمین‌های فلسطینی را به دولت انگلیس اهدا کرد که این موضوع در اسنادی فاش شده است .

در همین راستا ملک عبدالعزیز اعلام کرد:«من سلطان عبدالعزیز بن عبدالرحمن السعود نزد «سر پرسی کاکس» نماینده بریتانیای کبیر هزار بار اذعان داشته و اقرار کردم هیچ مانعی از سوی من برای اعطای فلسطین به یهودیان و یا غیر از آنان هرطور که بریتانیا صلاح بداند وجود ندارد و تا روز قیامت هم از این نظر عدول نخواهم کرد».

اقدامات « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چیزی شبیه اقدامات پدربزرگش عبدالعزیز است؛ به‌گونه‌ای که وی در راستای منفعت « دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا فعالیت می‌کند. وی در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا تلاش می‌کرد که « جو بایدن» رئیس دموکرات‌ها پیروز نشود؛ چرا که دولت دموکرات‌ بایدن وعده داده بود روابط آمریکا و عربستان را بازنگری و حمایت‌های آمریکا از عربستان را متوقف می‌کند.

ولیعهد سعودی اکنون با فشار و اصرار ترامپ و « جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ در مرحله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به صورت علنی قرار گرفته است است که آمریکا برای تضمین تاج و تختش عادی‌سازی روابط را به وی پیشنهاد می‌کند؛ درحالی‌که ولیعهد سعودی نمی‌داند که رژیم اسرائیل تضمینی برای سلطنتش نیست.

محمد بن سلمان جنایت‌‌های عظیمی را علیه ملتش مرتکب شد؛ چرا که به صورت مخفیانه روابطی با رژیم صهیونیستی ایجاد و از این رژیم حمایت کرد و همچنین روایت‌های صهیونیست‌ها را در مورد حقوق یهودیان در فلسطین ترویج داد و با « بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مخفیانه دیدار کرد؛ به گونه‌ای که خود صهیونیست‌ها از این اقدامات متحیر ماندند.

محمد بن سلمان از رئیس جمهور ترامپ در ریاض در تابستان 2017 استقبال کرد و با ارسال دعوت نامه‌هایی به 17 کشور عربی و اسلامی به جز ایران و ترکیه از رهبران این کشورها خواست که در اجلاسی با حضور رئیس جمهوری آمریکا در ریاض،‌ حضور یابند تا با کشورهای عضو این سازمان در مورد امنیت خاورمیانه و تروریسم گفت‌وگو کنند. در نتیجه این گفت‌وگوها چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر، قطر را به اتهام حمایت مالی از «تروریسم» محاصره کردند درحالی که قطر در برابر این محاصره‌ها مقاومت کرد و از آنچه که قبل از محاصره بود، قوی‌تر شد و طرح بن سلمان به طور کامل شکست خورد.

اقدامات محمد بن سلمان بازتاب گسترده‌ای در سطح بین‌المللی و همچنین در میان ملت سعودی ایجاد کرده به گونه‌ای که سعودی‌ها در کمین بن سلمان هستند. همچنین اقدام محمد بن سلمان علیه پسرعموهایش در کاخ پادشاهی و سرکوب آن‌ها باعث شده تا آن‌ها به دنبال فرصتی برای سرنگونی وی باشند و به همین دلیل است که از ترس واکنش ملت‌ سعودی و پسرعموهایش تلاش می‌کند که به آمریکا و رژیم صهیونیستی پناه ببرد.

محمد بن سلمان پس از تحمیل محاصره ناعادلانه بر قطر تلاش کرد تا بسیاری از کشورها را از جمله اردن تشویق کند تا هرگونه ارتباطی با قطر را قطع کنند؛ اما مسئولان اردنی ضمن اشاره به وضعیت حساس کشورشان، بی طرفی در قبال بحران روابط دیپلماتیک عربستان و متحدانش با قطر را خواستار شدند.

همچنین محمد بن سلمان با «عبدالله دوم» شاه اردن نشستی برگزار نمود و از وی خواست تا دست از قدس شرقی، حق بازگشت فلسطینیان بردارد و همچنین طرح شوم موسوم به « معامله ی قرن» را در مقابل 220 میلیارد دلار بپذیرد. بنابراین شاه اردن از قبول این امر ممانعت کرد. بعد از سه هفته از نشست و خشمی که محمد بن سلمان را برافروخت، دستگاه اطلاعات و جاسوسی در امان فاش کرد که نزدیک به 46 افسر جاسوسی سعودی به عنوان سرمایه گذار وارد خاک اردن شدند و در تلاش بودند تا شاه اردن را ترور کنند.

در این راستا، «عبدالفتاح سیسی» رئیس جمهور مصر، «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و دونالد ترامپ دخالت کرده و با شاه اردن وارد مذاکره شدند و عدم اعدام این افسران سعودی را که برای ترورش آمده بودند و آزادی شان را در مقابل تعهد کتبی محمد بن سلمان خواستار شدند.

از دیگر ناکامی‌های محمد بن سلمان خصومتش با کویت است. بن سلمان ضمن بی احترامی به امیر کویت در نخوردن غذای خود در ضیافت شامی که به افتخار او ترتیب داده شده بود اصرار عجیبی به آغاز مذاکرات دو طرف داشت و بعد از آغاز مذاکرات با «شیخ نواف الاحمد» ولیعهد کویت ، از موضع قدرت و غرور مواردی را از او درخواست کرد که اجرای آن برای هیچ کشوری قابل قبول نیست. دولت کویت در مقابل زیاده خواهی و گستاخی‌های وی ، عذر او را خواست و محترمانه وی را از کشور بیرون راند.

با توجه به ضرب‌المثل معروف « پسر کو ندارد نشان از پدر تو بیگانه خوانش، مخوانش پسر» محمد بن سلمان در اقدامات و جنایت‌هایش مشابه اجداد خود به ویژه عبدالعزیز عمل کرده است و مرتکب جنایاتی آشکار از جمله کشتن « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه شده که این امر رسوایی جهانی را برای وی به بار آورده است.

اقدامات ناشایست دیگر محمد بن سلمان جاسوسی از تلفن‌همراه « جف بزوس» مالک روزنامه واشنگتن پست آمریکا و شرکت آمازون است که این شخص پس از دریافت پیامی در واتساپ از سوی شماره شخصی محمد بن سلمان هک شد.

اقدامات ولیعهد سعودی تنها در این زمینه منحصر نشد؛ بلکه گفته می‌شود کوشنر از سال 2017 از طریق پیام‌رسان «واتس‌اپ» با بن‌سلمان در ارتباط است. حتی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز زمانی که وزیر امور خارجه این کشور بود با این ولیعهد سعودی در ارتباط بوده است. گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که وی از این دو فرد جاسوسی کرده و سازمان « اف بی آی» اداره تحقیقات فدرال در حال بررسی این موضوع است.