ترامپ: شکست را نمی‌پذیرم

 رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در ایالت جورجیا مدعی شد کاخ سفید و مجلس سنا دست دموکرات‌ها نخواهد افتاد.

 ترامپ که در یک سخنرانی در ایالت جورجیا برای حمایت از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات مجلس سنا حضور داشت گفت: «امکان ندارد ما در جورجیا باخته باشیم. دو تا انتخابات داشتیم در هر دو برنده شدم.»

او در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه به تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه خواهد داد به صورت تلویحی گفت که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به عنوان رئیس‌جمهور وارد کاخ سفید نخواهد شد. 

او گفت: «اگر مجلس سنا و کاخ سفید دست دموکرات‌ها بیفتد - البته این کاخ سفید دست آنها نخواهد افتاد- با تمام توانمان مبارزه خواهیم کرد.» ترامپ در بخشی از سخنانش هم تأکید کرد شکست در انتخابات را نمی‌پذیرد. 

ترامپ همچنین ابراز امیدواری کرد «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا از جایگاهش به عنوان رئیس‌ مجلس سنا استفاده کرده و به او برای تغییر نتیجه انتخابات کمک کند. 

او گفت: «امیدوارم مایک پنس به کمکمان بیاید. امیدوارم که معاون عالی‌قدر رئیس‌جمهور به کمکمان بیاید. او آدم بزرگی است. البته اگر کمک نکند اینقدر دوستش نخواهم داشت.»

هفته پیش رسانه‌ها گزارش داده بودند ترامپ از مایک پنس که ریاست مجلس سنا را هم به عهده دارد خواسته نتایج رأی‌گیری در «مجمع گزینندگان» را تأیید نکند.

ترامپ چهارشنبه دو هفته پیش در حساب کاربری‌ خود در توییتر درخواست یکی از هوادارانش را که در آن از مایک پنس خواسته شده بود در جلسه روز ۶ ژانویه از تأیید رأی‌گیری مجمع گزینندگان خودداری کند، بازنشر کرد.

شبکه سی‌ان‌ان چند روز بعدتر گزارش داد دونالد ترامپ چند ساعت قبل از بازنشر این پیام در توییتر دیداری در دفتر کارش با مایک پنس داشته است.

اعضای مجمع گزینندگان چند هفته پیش با شرکت در جلسه‌ای در ایالت‌های مختلف، بر اساس نتیجه انتخاباتی که سوم نوامبر برگزار شد رأی خودشان به هر یک از دو نامزد انتخاباتی به صندوق انداختند. در پایان این رأی‌گیری جو بایدن همان‌طور که برآورد شده بود با ۳۰۶ رأی الکترال به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا انتخاب شد. 

آرای الکترال قرار است روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ طی جلسه‌ای در کنگره با حضور اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان شمارش شوند.

یک منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفت: «ترامپ برای مبارزه با [نتیجه رأی] مجمع گزینندگان بسیار مصمم است و هنوز فکر می‌کرد کار به پایان نرسیده است.»

ترامپ اخیراً به اطرافیانش گفته که مایک پنس به اندازه کافی به او برای رسیدن به اهدافش جهت برگرداندن نتیجه انتخابات کمک نمی‌کند. او در روزهای اخیر روی نقش سنتی‌ای متمرکز شده که مایک پنس قرار است روز ۶ ژانویه در راستای تأیید نتیجه رأی‌گیری الکترال انجام دهد. مایک پنس، رئیس سنا است و روال تأیید آرای الکترال زیر نظر او انجام می‌شود.

منابع آگاه می‌گویند ترامپ در روزهای اخیر مسئله را با مایک پنس مطرح کرده و از شنیدن اینکه پنس نمی‌تواند نتیجه انتخابات را در جلسه ۶ نوامبر تغییر بدهد متحیر شده است.

پنس و مقام‌های کاخ سفید تلاش کرده‌اند به ترامپ بفهمانند که ریاست او بر آن جلسه جنبه تشریفاتی دارد و او نمی‌تواند به صورت یکنفره نتیجه آرای الکترال را رد کند.