هدف تشدید تحریم‌های آمریکا، غارت نفت سوریه است

 «بدر الوسوف» کارشناس سوری روابط سیاسی و اقتصادی گفت که تحریم‌های آمریکا ، مردم عادی سوریه را هدف قرار می‌دهد.

الوسوف به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که این تحریمها ، ابزار آمریکا علیه کشورهایی است که مخالف سیاست‌های واشنگتن عمل می‌کنند.

وی تأکید کرد، هدف اصلی تحریم‌های متوالی آمریکا علیه سوریه، غارت منابع نفتی در این کشور است که کشف شده و در آینده کشف خواهد شد.

این کارشناس سوری با اشاره به همسانی سیاست تحریم آمریکا علیه سوریه و عراق و هدف واشنگتن در غارت نفت این دو کشور، خاطر نشان کرد، نماینده دائم آمریکا در سوریه، بدون در نظر گرفتن تحریم‌های واشنگتن، مدعی است که دولت سوریه مسئول وضع نابسامان این کشور است.

الوسوف در عین حال تأکید کرد که «هر انسان عاقلی بخوبی می‌داند که این تحریم‌ها به شهروند عادی سوریه آسیب می‌زند... و مستقیما زندگی و نیازهای اساسی وی مانند غذا و دارو را هدف قرار می‌دهد».

وی با بیان اینکه قانون سزار آمریکا نیز، شهروندان عادی سوری را هدف قرار داده است، خاطر نشان کرد، تهدیدهای آمریکا علیه طرف‌هایی که در بخش نفت با سوریه همکاری کنند، دقیقا با سیاست اشغال میادین نفتی سوریه توسط واشنگتن همخوانی دارد.

این کارشناس سوری در پایان درباره هدف تحریم‌های آمریکا علیه ملت سوریه گفت که واشنگتن فقط در پی نفت سوریه است، نه چیز دیگر.

در تأیید اظهارات این کارشناس سوری، جیمز جفری نماینده سابق رئیس جمهور امریکا در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش گفت که مناطق تحت سلطه شبه‌نظامیان کُرد سوری وابسته به آمریکا روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

جفری افزود، شبه‌نظامیان کُرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه بعد از آزادسازی مناطق شمال شرق سوریه بر میادین نفتی تسلط دارند. بخشی از نفت تولیدی در داخل مناطق تحت کنترل آنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش دیگر با بهای پایین به دیگر مناطق سوریه فروخته می‌شود همچنین بخشی دیگر از طریق واسطه‌ها به دولت سوریه فروخته می‌شود. 

شرکت آمریکایی دلتا کرسنت انرژی (Delta Crescent Energy) ماه ژوئیه گذشته قراردادی با تشکیلات خودمختار کردستان برای سرمایه‌گذاری، توسعه و استخراج نفت از میادین شمال شرق سوریه که از سوی نیروهای آمریکایی مورد حفاظت قرار دارد، منعقد کرد.

میادین بزرگ نفت سوریه از جمله السویدیه با ۱۱۰ هزار بشکه ، رمیلان با  ۹۰ هزار بشکه و العمر با ۸۰ هزار بشکه در روز در مناطق تحت تسلط کُردهای این کشور قرار دارند که اکنون در تصرف آمریکا قرار دارد.

عدم دسترسی دولت سوریه به منابع نفتی خود، سبب ایجاد بحران سوخت و دیگر مشکلات اقتصادی در این کشور شده است. سوریه قبل از بحران به طور متوسط روزانه حدود ۳۸۰ هزار بشکه در روز تولید می‌کرد.