واکنش مقام‌های فعلی و سابق آمریکا به حادثه کنگره

برخی از مقام‌های سابق آمریکایی از جمله «ویلیام بار»، وزیر دادگستری سابق و «جیمز متیس»، وزیر دفاع سابق و همچنین دو تن از قانونگذاران آمریکایی به حادثه چهارشنبه شب کنگره واکنش نشان دادند.

ویلیام بار روز پنجشنبه با انتقاد شدید از ترامپ در خصوص این حادثه، در بیانیه‌ای به خبر‌گزاری آسوشیتد‌پرس گفت: «رفتار ترامپ خیانتی به شغل و حامیان او بود.»

وی در ادامه افزود: «سازماندهی یک گروه برای تحت فشار قرار دادن کنگره غیر‌قابل توجیه است.»

اظهارات ویلیام بار در حالی مطرح شده که او یکی از متحدان و حامیان دولت ترامپ بود. بار ماه گذشته به دلیل رد ادعا‌های تقلب در انتخابات که از سوی ترامپ مطرح شده بود، از سمت خود به عنوان دادستان کل کشور و وزیر دادگستری استعفا کرد.

از سوی دیگر، جیمز متیس هم روز پنجشنبه حملات به ساختمان کنگره را «حمله خشونت‌آمیز به منطقه کاپیتال و تلاشی برای مغلوب کردن دموکراسی توسط اراذل و اوباش» دانست و گفت: «آقای ترامپ به این [حادثه] دامن زد.»

متیس افزود: «ترامپ از منصب ریاست‌جمهوری برای از بین بردن اعتماد به انتخابات ما و زهر‌آگین کردن احترام ما به همشهریان استفاده کرده است. همشهریانی که توسط رهبران سیاسی‌ای توانمند شده‌اند که نامشان به عنوان بزدل باقی خواهد ماند.»

«آدام اسمیت»، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که در جلسه مشترک کنگره برای تأیید آرای الکترال حضور داشت در خصوص این حادثه اظهار نظر کرد و گفت افراطی‌گرایی در آمریکا به یک تهدید واقعی تبدیل شده است. 

این نماینده آمریکایی که با شبکه خبری سی‌ان‌ان صحبت می‌کرد گفت: «آنچه به ذهن من خطور کرده این است که افراطی‌گرایی یک مشکل بزرگ در این کشور است و دونالد ترامپ تنها در حال کبریت انداختن در انبار باروت است.»

این در حالی است که «تام کاتن»، سناتور جمهوریخواه مجلس سنا با انتشار پیامی در توئیتر با حمله به سناتور‌های دیکتاتور از هم‌حزبی‌های خود خواست با برنامه کار آنان مقابله کنند.

وی در این خصوص نوشت: «برخی سناتور‌ها برای منافع سیاسی خود، حامیان را درمورد توانایی‌شان برای به چالش کشاندن نتایج انتخابات گمراه کردند، حتی برخی از آنان ایمیل‌های جمع‌آوری کمک مالی را هنگام هجوم شورشیان به کنگره می‌فرستادند.» 

وی در ادامه نوشت: «این اتفاق اکنون متوقف می‌شود، جمهوریخواهان باید بر مقابله با برنامه کار افراطی دموکراتها تمرکز کنند.» 

تاکنون بسیاری از مقام‌های دیگر آمریکایی خواستار بر‌کنار ترامپ شده‌اند. «چاک شومر» سناتور ارشد و رهبر اقلیت‌ سنای آمریکا روز پنجشنبه خواستار برکناری ترامپ از ریاست جمهوری شد.

شومر از اعضای کابینه ترامپ خواست او را برکنار کنند و تاکید کرد که ترامپ حتی یک روز هم دیگر نباید رئیس جمهور باشد. 

قانونگذاران دموکرات آمریکایی در حمله شب گذشته حامیان ترامپ به ساختمان کنگره این کشور، او را مسئول تحریک این افراد می‌دانند و ترامپ را به کودتا علیه رئیس جمهور منتخب متهم کرده‌اند. 

چهارشنبه شب در حالی که جلسه مشترک کنگره آمریکا برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری در جریان بود، عده‌ای از هواداران ترامپ که در مقابل این ساختمان تجمع کرده بودند، به داخل آن یورش بردند.

در جریان این حمله چهار نفر کشته شده و ۱۴ مأمور پلیس واشنگتن مجروج شدند. به گفته سخنگوی اداره پلیس پایتخت آمریکا تا کنون ۵۲ در نفر از این مهاجمین بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر یکی از نمایندگان کنگره هم خبر داده که حدود ۶۰ پلیس کنگره در جریان این حادثه زخمی شده‌اند که از میان آنان ۱۵ نفر در بیمارستان بستری شده و حال یکی از آنان وخیم است.