عراق: می‌توانیم ترامپ را از طریق اینترپل بازداشت کنیم

 «علی التمیمی» کارشناس مسائل حقوقی عراق اعلام کرد که بغداد این امکان را دارد که حکم بازداشت دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا را از طریق پلیس بین‌الملل (اینترپل) یا از طریق سازمان ملل و شورای امنیت این حکم را پیگیری و اجرا کند.

او گفت: دستور بازداشت ترامپ که از سوی دادگاه صادر شد به درخواست اشخاص حقوقی است که از خانواده‌های قربانیان هستند و بر اساس ماده ۴۰۶ قانون مجازات عراق در قتل عمد و مجازات آن اعدام است.

التمیمی افزود: دستگاه قضایی عراق می‌تواند برای اجرای این حکم از طریق اینترپل پس از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ اقدام کند، زیرا عراق و آمریکا توافقنامه استرداد افراد تحت پیگرد پلیس بین الملل را امضا کرده‌اند.

او گفت: عراق می‌تواند از مسیر سازمان ملل اقدام کند، زیرا حملات آمریکا نقض کننده حاکمیت عراق و مغایر با سه مورد اول منشور سازمان ملل است همچنین می‌تواند از شورای امنیت بخواهد دادگاهی ویژه برای تصمیم گیری در این خصوص تشکیل دهد.

شورای عالی قضایی عراق روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد دادگاه تحقیقات الرصافه برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا حکم بازداشت صادر کرده است.

این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از آنکه قاضی ویژه در دادگاه تحقیقات که مسئولیت تحقیقات در مورد ترور شهید ابومهدی المهندس، معاون رئیس الحشد الشعبی و همراهان او را بر عهده دارد، اظهارات مدعیان و افراد خانواده وی را در صبح روز هفتم ژانویه ۲۰۲۱ ثبت و ضبط کرد و مراحل تحقیقات به پایان رسید، تصمیم گرفت فرمان بازداشتی را در خصوص دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طبق ماده ۴۰۶ قانون مجازات عراق صادر کند.

شورای عالی قضایی عراق همچنین اعلام کرد انجام تحقیقات در خصوص شناخت عوامل دیگر در اجرای این جنایت چه از سوی عراقی‌ها و یا افراد خارجی ادامه دارد.