پنس برکناری ترامپ بر اساس متمم ۲۵ قانون اساسی را رد نکرد

 «سی‌ان‌ان» شبکه خبری وابسته به دموکرات‌های آمریکا مدعی شده که « مایک پنس » معاون رئیس‌جمهور فعلی این کشور، گزینه توسل به متمم ۲۵ قانون اساسی را که به سلب اختیارات ترامپ در روزهای پایانی زمامداری وی منجر می‌شود؛ رد نکرده است.

ادعا شده که پنس به رغم مخالفت با درخواست دموکرات‌ها برای فعال کردن متمم ۲۵، چنانچه ترامپ ثبات رفتار از خود نشان ندهد؛ از انجام این کار ابایی نخواهد داشت.

به گفته برخی منابع وابسته به پنس، تیم معاونت ریاست‌جمهوری از بابت اینکه ترامپ به اقدامی مغایر با امنیت ملی آمریکا دست بزند؛ بیمناک است.

با فعال شدن متمم ۲۵، اختیارات ریاست‌جمهوری به معاون او منتقل خواهد شد.

این ادعاها در حالی بیان می‌شود که دموکرات‌های مجلس نمایندگان به دنبال استیضاح ترامپ هستند حال آنکه مجلس سنا که ریاست آن هنوز در دست جمهوریخواهان است؛ برای انجام چنین کاری تردید دارد.

وزرای کابینه ترامپ از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه و «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری، در راستای انتقال قدرت، همکاری با تیم جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را با جدیت بیشتری پیگیری می‌کنند.

اما، جمهوریخواهان به این بهانه که فعال کردن ماده ۲۵ و یا بررسی طرح استیضاح ترامپ در سنا، زمان بر است، از انجام آن طفره می‌روند. آنها می‌گویند زودترین موعد برای انجام چنین اقداماتی، احتمالاً بعد از مراسم تحلیف بایدن در ۲۰ ژانویه (اول بهمن) است و آن موقع هم ترامپ دیگر رئیس جمهور نیست.

درخواست ها برای برکناری ترامپ بعد از آن افزایش یافت که طرفدارانش در تاریخ ۶ ژانویه (۱۷ دی) برای ممانعت از برگزاری مراسم تائید پیروزی بایدن، به کنگره حمله کردند.