ترامپ حق ریاست جمهوری را از دست داد

«کریس کنز» سناتور دموکرات ایالت دلاور روز یکشنبه تاکید کرد که ترامپ باید استعفا دهد یا اینکه برکنار می‌شود.

وی که با شبکه خبری سی‌بی‌اس مصاحبه می‌کرد، گفت: « ترامپ پس از آشوب‌های روز چهارشنبه در کنگره حق ریاست جمهوری را از دست داد.»

این سناتور در ادامه مصاحبه‌اش توضیح داد: «در صورتی که ترامپ استعفا ندهد از استیضاح وی در کنگره یا اقدام معاون رئیس جمهور برای فعال کردن متمم 25 قانون اساسی برای برکناری وی از قدرت حمایت می‌کنم.»

کریس کنز افزود: «من از رئیس جمهور می‌خواهم که در نهایت کار درست را انجام داده و استعفا دهد یا اینکه مایک پنس، معاون رئیس جمهور از طریق متمم 25 قانون اساسی، 10 روز آینده را تضمین کند.»

پیش از این نیز «الکساندر اوکازیو کورتز» نماینده دموکرات ایالت نیویورک در مصاحبه‌ای تاکید کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکات باید برکنار شده و ادامه حضور وی خطری آشکار است.

این نماینده دموکرات اضافه کرد: «هر دقیقه و هر ساعتی که وی در قدرت باقی بماند تهدیدی آشکار و موجود نه تنها برای کنگره آمریکا بلکه به صراحت برای کشور است.»

چهارشنبه شب در حالی که جلسه مشترک کنگره آمریکا برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری در جریان بود، عده‌ای از هواداران ترامپ که در مقابل این ساختمان تجمع کرده بودند، به داخل آن یورش بردند.

در جریان این حمله چهار نفر و یک پلیس کشته شده و ۱۴ مأمور پلیس واشنگتن مجروج شدند. به گفته سخنگوی اداره پلیس پایتخت آمریکا تا کنون ۵۲ در نفر از این مهاجمین بازداشت شده‌اند.

هنگام وقوع این حمله، جلسه مشترک کنگره لغو اما پس از ساعاتی از سر گرفته شد. در جلسه مشترک نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، بایدن با کسب ۳۰۶ رأی الکترال در مقابل ترامپ با ۲۳۲ رأی الکترال پیروز شد و رسماً به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مورد تأیید قرار گرفت.

در پی اقدام ترامپ در تشویق و تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره، قانونگذاران آمریکایی به فکر استیضاح وی افتادند و اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس لایحه استیضاح ترامپ را به خاطر سوء استفاده از قدرت و تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره، منتشر کردند.