خواستار روابط عادی با ترکیه هستیم

« انور قرقاش » رئیس مشاور در امور خارجه امارات روز یکشنبه گفت که کشورش خواستار روابط عادی  با ترکیه است.

وی که با شبکه خبری «اسکای‌نیوز» مصاحبه می‌کرد،‌ گفت: «می‌خواهیم به ترکیه بگوییم که خواستار روابط عادی هستیم که حق حاکمیت هر دو کشور مورد احترام قرار بگیرد.»

این مقام اماراتی در ادامه سخنانش گفت: «می‌خواهیم به آنکارا بگوییم که حمایت کننده اصلی اخوان‌المسلمین نباشد و خواستار آن هستیم که آنکارا مرکز توجه روابط خود با کشورهای عرب را مورد بازیابی قرار دهد.»

قرقاش اضافه کرد: «هیچ دلیلی وجود ندارد که با ترکیه اختلاف داشته باشیم و اقدامات اخیر ترکیه همانند بهبود روابط با اروپا، تشویق کننده است.»

 قرقاش اخیرا در مصاحبه دیگری از برقراری روابط بین کشورش و ترکیه دفاع کرده و گفت که امارات اولین شریک تجاری ترکیه است.

این مقام اماراتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری شبکه بلومبرگ گفته بود که امارات اولین شریک تجاری ترکیه در غرب آسیا بوده و کشورش به هیچ یک از اختلافات با این کشور افتخار نمی‌کند و مشکل اصلی ابوظبی با آنکارا این است که آن‌ها به دنبال افزایش نقش خود به حساب کشورهای عربی هستند.

به‌دنبال آشتی قطر و کشورهای تحریم کننده آن یعنی عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، ترکیه از این تحول استقبال کرد. ترکیه طی نزدیک به چهار سال از قطر تمام قد دربرابر اقدامات این چهار کشور عربی حمایت و برای ممانعت از حمله به قطر به این کشور نیروی نظامی اعزام کرد.

چهل و یکمین نشست سران شورای همکرای خلیج فارس چهارشنبه گذشته به میزبانی عربستان سعودی بعد از نزدیک به چهار سال تنش و قطع کامل روابط بین محور ریاض (امارات، بحرین و مصر) با قطر برگزار شد و بنا به درخواست پادشاه سعودی این نشست به احترام تلاش‌های سلطان سابق عمان و امیر سابق کویت برای پایان دادن به این تنش و خصومت، نشست سران سلطان قابوس و امیر صباح نام گرفته است.

به رغم اظهارات مقامات اماراتی درباره این نشست و اعلام حمایت از توافق العلا، ولی‌عهد ابوظبی خود در این نشست شرکت نکرد و به جای او، حاکم دبی در نشست مذکور حضور پیدا کرد.