در حالی که هر ساله همزمان با آغاز سال میلادی جدید، رژیم صهیونیستی خطرات مختلفی را به عنوان تهدید کننده امنیت و ساختار و حتی بقای این رژیم معرفی کرده و به طور سنتی تمام این خطرات بیرونی و پیرامونی بوده‌اند این بار نتایج تحقیقات یک پژوهشکده صهیونیستی مسائل داخلی را به عنوان یکی از خطرهای اصلی تهدید کننده بقای این رژیم عنوان کرد و درباره پیامدهای آن هشدار داد، امری که از سوی تحلیلگران به عنوان آغاز اعتراف رژیم تل‌آویو به فروپاشی از درون تفسیر شده است.

 رسانه‌های مختلف رژیم صهیونیستی به نقل از گزارش سالانه مرکز پژوهش‌های امنیت رژیم صهیونیستی خبر دادند از یکی از خطرهای تهدید کننده اسرائیل در سال 2021 مشکلات داخلی است.

 در این گزارش مهم 77 صفحه‌ای که طی مراسمی با حضور راووین ریولین رئیس رژیم صهیونیستی رونمایی شد، به تفصیل چالش‌های اسرائیل برای 12 ماه سال میلادی جاری مورد بررسی قرار گرفته است.

عاموس یادلین رئیس اسبق سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل به عنوان پژوهشگر ارشد این گزارش به همراه همکاران خود تاکید می‌کند جمهوری اسلامی ایران ، مهم ترین چالش و خطر برای اسرائیل طی 2021 خواهد بود.

به اعتقاد این پژوهشگران، تهران مطئنا به دنبال گرفتن انتقام خود از اسرائیل است از این رو باید اسرائیل تمام تلاش خود را برای تضعیف محور ایران و متحدانش(مقاومت)به کار ببندد زیرا تنها از این طریق اسرائیل می‌تواند از جبهه نظامی خود  احساس آرامش کند.

به اعتقاد یادلین و همکارانش، شرایط داخلی در اسرائیل دومین خطر تهدید کننده است که با توجه به چهار نقطه ضعف درونی اسرائیل شدت آن روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

از دیدگاه این مرکز پژوهشی بحران عمیق سیاسی ، فلج شدن عملکرد کابینه به دلیل نبود بودجه ، سردرگمی در تصمیم گیری و افزایش شکاف اجتماعی همگی مشکلاتی هستند که پیش از این نیز در ساختار اسرائیل وجود داشته اما با شیوع گسترده ویروس کرونا عیان شده‌اند.

سومین خطر تهدید کننده اسرائیل، شعله ور شدن شراره انتفاضه در کرانه باختری است، به اعتقاد نویسنده این گزارش احتمال وقوع انتفاضه در سال 2021 در منطقه کرانه باختری بسیار زیاد است به خصوص که توافقنامه‌های جدید سازش بین اسرائیل و چند کشور عربی به شدت جامعه فلسطینی را به خشم آورده است.

در این گزارش توصیه شده است که برای مهار نوار غزه بهترین راهکار آرام کردن اوضاع و رسیدن به توافق با حماس است اما این امر هرگز نباید مانع اقدام علیه افزایش قدرت نظامی غزه شود از این رو همسو با گفتگو با حماس باید آماده سازی برای وارد کردن ضربه‌ای ویران͏گر به ساختار نظامی آن هم مد نظر قرار بگیرد.

به اعتقاد تهیه کنندگان این گزارش ، گرچه روابط بین اسرائیل و ایالات متحده در دوره ریاست جمهوری جو بایدن هم چندان تاثیری پیدا نمی‌کند اما به طور حتم از آن رونق سابق خود در دوره دونالد ترامپ برخوردار نخواهد بود.

نگرانی بزرگ نویسنده گزارش از سردی روابط بین تل آویو و حزب دموکرات آمریکا است. همچنین این گزارش توصیه می‌کند تل آویو روابط خود را با اتحادیه اروپا به ویژه اروپای غربی تقویت کرده و برای فردای نبود آنگلا مرکل در راس قدرت در آلمان هم برنامه داشته باشد.

توصیه پژوهشگران این مرکز به سیاستگذاران رژیم صهیونیستی آن است که حتما گام در راه تقویت روابط با چینی‌ها بگذارند وکانال‌های هماهنگی با روسیه را هم همچنان حفظ کنند.