نقص فنی در گران‌ترین ناو هواپیمابر آمریکا

منابع خبری دوشنبه شب به وقت تهران از بروز مشکلات فنی عمده در گرانترین ناو هوپیمابر نیروی دریایی آمریکا خبر دادند.

به نوشته وبگاه «نیوال نیوز» به نقل از شبکه خبری «بلومبرگ»  ناو هواپیمابر «یواس‌اس جرالد آر فورد» اینک با مشکلات فنی مواجه شده است. این ناو ۱۳.۲ میلیارد دلاری در سامانه‌های نشست و برخاست جنگنده‌ها بر روی عرشه خود مشکل دارد. بر اساس ارزیابی‌های تازه پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) سامانه‌های پروازی این ناو گرانقیمت از جمله سامانه الکترو مغنتاطیسی پرتاب که ۳.۵ میلیارد دلار ارزش دارد بر توانایی پرواز‌ها ازعرشه این ناو تاثیر گذاشته است.

 این در حالی است که آمریکا به شدت در زمینه دریایی با رقیب خود چین در تقابل است. ارتش چین اخیرا دو موشک که به آن‌ها لقب «قاتل ناوهای هواپیمابر» داده شده را با موفقیت شلیک کرد.

ارتش چین اخیرا دو موشک «دانگ فنگ ۲۶» و «دانگ فنگ ۲۱» را از«جزایر پاراسل» در دریای چین جنوبی با موفقیت به سمت اهداف از پیش تعیین شده که چند هزار کیلومتر دورتر قرار داشتند، با موفقیت شلیک کرد.

ارتش چین همچنین در اقدامی برای نمایش قدرت خود به آمریکا جنگنده‌های مستقر در عرشه ناو هواپیمابر «لیائونینگ» را به پرواز درآورد. ااین ناو قادر است تا ۵۰ فروند جنگنده در خود جای دهند. جنگنده شنیانگ جی-۱۵ نیز بسیار شبیه به «سوخو-۳۳» روسیه است که در یک ساعت ۲۴۱۰ کیلومتر را طی می‌کند.