سلطان تحریم، تحریم شد

در ادامه موج تحریم « دونالد ترامپ » رئیس جمهور آمریکا به سبب تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره، دو بانک آمریکایی نیز روابط مالی با وی را قطع کردند.

به نوشته روزنامه «نیویورک پست»، بانک «پروفشنال بانک» در ایالت فلوریدا اعلام کرد، تصمیم گرفته در هیچ کسب‌وکار و فعالیت تجاری با سازمان ترامپ و نهادهای وابسته به آن مشارکت نکرده و روابط کنونی را نیز قطع کند.

علاوه بر این، «سیگنِچر بانک» مستقر در نیویورک نیز در بیانیه‌ای ضمن اعلام قطع روابط اقتصادی با ترامپ نوشت: «در این برهه زمانی، جهت اطمینان از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، باور داریم اقدام مناسب این است که رئیس جمهور ایالات متحده استعفا دهد که به نفع ملت و مردم آمریکا است».

روز سه‌شنبه نیز «دویچه بانک» اعلام کرده بود که در آینده هیچگونه تعاملی با ترامپ یا شرکت‌هایش انجام نخواهد داد.

دویچه بانک یکی از مهم‌ترین بانک‌های وام دهنده به سازمان ترامپ با ۳۴۰ میلیون دلار وام است. در حال حاضر مجموعه شرکت‌های ترامپ تحت نظارت دو فرزندش اداره می‌شود.

از سوی دیگر، «بیل دی بلاسیو» شهردار نیویورک روز چهارشنبه اعلام کرد، تمامی قراردادهای این نهاد با سازمان ترامپ فسخ می‌شود.

بلاسیو گفت، به‌سبب «اقدامات مجرمانه» که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مرتکب شده است، قرارداد مربوط به یک زمین بازی گلف، دو پیست اسکی روی یخ و چرخ و فلک سنترال‌پارک را فسخ می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان ترامپ از این چهار قرارداد، سالانه چیزی حدود ۱۷ میلیون دلار کسب درآمد می‌کرد گفت فسخ آن‌ها «احتمالاً چالش برانگیز باشد اما از زمینه حقوقی محکمی برخوردار است».

روز شنبه، بلاسیو و قانون‌گذاران شهر نیویورک در نشستی خبری، ضمن محکوم کردن حمله هواداران ترامپ به کنگره برکناری وی از ریاست جمهوری آمریکا را خواستار شده بودند.

علاوه بر این، تقریباً تمامی شرکت‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی، حساب‌های کاربری ترامپ و نزدیکانش را به طور دائم مسدود کرده‌اند.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

اما حامیان ترامپ در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

در همین راستا، مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه، با ۲۳۲ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف، طرح استیضاح مجدد ترامپ را تصویب کرد.  این اولین بار در تاریخ ۲۴۴ ساله ایالات متحده است که مجلس نمایندگان این کشور، دو بار طرح استیضاح یک رئیس‌جمهور را تصویب می‌کند.

ترامپ در حالی زیر بار این تحریم‌ها و قطع روابط مالی می‌رود که در طول چهار سال گذشته، تحریم‌های بی‌شماری را علیه کشورهای رقیب و مخالف سیاست‌هایش اعمال کرده است.

رئیس جمهور آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با ادعای واهی نقض برجام، از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری را تحت عنوان «فشار حداکثری» علیه ایران وضع کرد.

دولت ترامپ در هفته‌های پایانی عمر خود، روند اعمال تحریم علیه ایران را به‌طور جنون‌آمیزی تسریع کرده و در یکی از جدیدترین موارد، موسسه دانش بنیان برکت که تولیدکننده اولین واکسن ایرانی کرونا است مورد تحریم قرار داده است.