استقبال گوترش از تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین

« آنتونیو گوترش » دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن استقبال از برگزاری انتخابات فلسطین گفت که برگزاری این انتخابات گام مهم و سرنوشت‌سازی برای وحدت فلسطین و اعطای مشروعیت به نهادهای ملی از جمله پارلمان و دولت است.

«استفان دوگاریک» سخنگوی گوترش به نقل از وی همچنین مسئولان فلسطین را به تسهیل، تقویت و حمایت از مشارکت سیاسی زنان در تمامی مراحل انتخابات فراخواند.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، گوترش ابراز امیدواری کرد که برگزاری انتخابات در تحقق راه‌حل دولت بر اساس مرزهای ما قبل سال ۱۹۶۷ مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل، توافقنامه‌های دوجانبه و قانون بین‌المللی موثر باشد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دو روز پیش در دیدار با «حنا ناصر»، رئیس کمیته برگزاری انتخابات، طی حکمی موعد انتخابات سه‌گانه را اعلام کرد.

بر اساس این حکم، انتخابات پارلمانی در تاریخ ۲۲ ماه مه ۲۰۲۱ (یکم خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات ریاستی ۳۱ جولای ( ۹ مرداد ۱۴۰۰) و شورای ملی ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار خواهد شد.

 دبیران کل گروه‌های فلسطینی چهار ماه پیش (سپتامبر گذشته) طی نشستی در استانبول ترکیه درباره برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات پیاپی (پارلمانی، ریاست جمهوری و مجلس ملی) توافق کردند.

در صورت برگزاری انتخابات سه‌گانه مذکور در موعد اعلام شده، این انتخابات برای اولین بار بعد از بیش از یک دهه برگزار خواهد شد.

آخرین باری که فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی انتخابات ریاستی و پارلمانی برگزار کردند، به ترتیب سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ بود که با پیروزی جنبش حماس، جنبش فتح به ریاست محمود عباس آن را به رسمیت نشناخت.

دو جنبش حماس و فتح بعد از سال‌ها قطعی روابط و خصومت در سال ۲۰۱۷ بر سر مصالحه و آشتی ملی به توافق رسیدند یکی برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی یکی از مفاد اجرایی آن بود که طی این مدت اجرا نشد.