سفارتخانه‌های رباط و تل‌آویو به زودی بازگشایی خواهند شد

  سفیر آمریکا در مراکش از بازگشایی قریب الوقوع سفارتخانه‌ ‌ها میان رباط و تل‌آویو خبر داد.

«دیوید فیشر»، سفیر آمریکا در مراکش گفت: مراکش و اسرائیل دفاتر تجاری‌شان را بازگشایی کردند و به زودی به محض پایان مقدمات اداری و دیپلماتیک سفارت‌هایشان، دفاتر ارتباطی میان دو طرف، را بازگشایی می‌کنند.

فیشر گفت: با پیوستن مراکش به توافق ابراهیم و ازسرگیری روابطش با اسرائیل این کشور برای ایجاد ثبات در منطقه و ایجاد فرصت‌های جدید تجاری تلاش می‌کند. تجار و سرمایه‌گذاران اسرائیلی برای سرمایه‌گذاری در مراکش با همتایان خود در این کشور تماس برقرار می‌کنند. همچنین باعث جذب گردشگران می‌شود به ویژه اینکه تعدادی از گردشگران اسرائیلی دارای تابعیت مراکشی هستند.

روزنامه صهیونیستی «معاریو» روز دوشنبه به نقل از منابع فرانسوی اعلام کرد که «محمد ششم» پادشاه مراکش به شرط اعلام از سرگیری مذاکرات صلح میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان در این سفر و همچنین برگزاری نشست مشترک با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، این دعوت را می‌پذیرد و به تل آویو سفر می‌کند.

روزنامه معاریو اعلام کرد که مداخله‌های شخصی پادشاه مراکش با هدف تاکید بر موقعیت این کشور در برابر دولت جدید آمریکاست تا تضمینی باشد برای اینکه واشنگتن هرگز از به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی عقب نشینی نکند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز در پی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بالاترین نشان لیاقت این کشور را به محمد ششم، پادشاه مغرب (مراکش) اعطا کرد.

اعطای نشان موسوم به «نشان معتبر لیاقت» به پادشاه مراکش به دلیل آنچه تاثیر مثبت وی در عرصه سیاسی خاورمیانه به ویژه در امر از سرگیری روابط با رژیم صهیونیستی خوانده شده، صورت گرفته است.

اوایل دسامبر ۲۰۲۰ رئیس جمهور آمریکا با ادعای دستیابی به موفقیت بزرگ برای صلح در خاورمیانه، خبر برقراری روابط میان مراکش و رژیم صهیونیستی را اعلام کرد و گفت علاوه بر برقراری مجدد روابط دیپلماتیک، به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب توسط آمریکا از صحرای غربی توسط ایالات متحده انجام می‌شود.

مراکش چهارمین کشوری است که با نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین روابط خود با رژیم صهیونیستی را علنی کرد. پیش از این امارات، بحرین و سودان در مسیر خیانت به آرمان فلسطین گام برداشتند.