تشدید نگرانی‌ها درباره امنیت برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن

 به دنبال هشدارهای سازمان‌های امنیتی آمریکا درباره احتمال حمله به مراسم تحلیف  جو بایدن ، پنتاگون ۱۲ نظامی عضو گارد ملی را که قرار بود حافظ امنیت این مراسم باشند، از حضور در مراسم تحلیف منع کرد.

بنا بر گزارش شبکه «ان بی سی نیوز»، ۱۲ تن از پرسنل نظامی گارد ملی آمریکا از حضور در پُست‌های خدمتشان در روز برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن برکنار شدند در حالی که آنها پیشتر قرار بود مسئولیت برقراری امنیت مراسم انتقال قدرت از دونالد ترامپ به جو بایدن در واشنگتن دی سی را برعهده داشته باشند.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، دو تن از این اعضای گارد ملی به دلیل داشتن روابط و پیوندهایی با گروه‌های دست راستی و افراطی از حضور در مراسم تحلیف بایدن منع شدند.

گفته می‌شود که به دنبال تحقیقات اف‌بی‌آی درباره نیروهای امنیتی و نظامی مسئول برقراری امنیت مراسم تحلیف روز چهارشنبه (امروز) در آمریکا، اطلاعاتی درباره ارتباط برخی از نیروهای گارد ملی با «شبه نظامیان دست راستی و افراطی» شناسایی شد.

«جاناتان هافمن» یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در این باره گفت: «ما دو فرد را شناسایی کردیم که اظهارات یا پیام‌های نامناسب مطرح و منتشر می‌کردند».

این سخنگوی پنتاگون اظهارنظر صریحی درباره اینکه دو عضو گارد ملی چه چیزی گفته یا نوشته‌اند مطرح نکرد و همچنین نگفت که آنها دقیقا چه ارتباطی با گروه‌های افراطی داشته‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همچنین خبر داد، علت کنار زدن 10 عضو دیگر گارد ملی این کشور از حضور در مراسم تحلیف بایدن، سوالاتی بود که برای اف‌بی‌آی پیش آمده بود.

پیشتر در خبرها آمده بود که اف‌بی‌آی به منظور اطمینان از تضمین امنیت مراسم تحلیف بایدن، تحقیقات گسترده‌ای را درباره سوابق نیروهای امنیتی و نظامی مسئول برقراری امنیت این مراسم در پیش گرفت.

هافمن البته بدون اشاره دقیق به نوع سوالات پیش آمده برای اف‌بی‌آی درباره این 10 نظامی عضو گارد ملی گفت: «البته ما این را نمی‌گوییم که همه این 12 نفر ارتباطاتی با افراطیون یا شبه نظامیان دارند».

سخنگوی پنتاگون همچنین اعلام کرد، ارتش آمریکا از نزدیک در حال همکاری با نهادهای امنیتی و انتظامی برای اطمینان از امنیت مراسم تحلیف ریاست جمهوری است.

انتشار خبر اخراج ۱۲ نظامی گارد ملی از حضور در ماموریت تامین امنیت مراسم تحلیف در حالی صورت گرفته که نگرانی‌های مقام‌های آمریکایی درباره احتمال حمله نیروهای نظامی مسئول تامین امنیت این مراسم به حاضران ادامه دارد.

روز یکشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود، اف‌بی‌آی در حال بررسی دقیق سوابق همه ۲۵۰۰۰ نیروی گارد ملی آمریکا که مسئول برقراری امنیت مراسم تحلیف در واشنگتن دی سی پایتخت این کشور هستند، می‌باشد.