خشونت‌ در چند شهر آمریکا پس از تحلیف بایدن+ تصاویر

 درست ساعاتی پس از آنکه «جو بایدن » بعنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا سوگند یاد کرد، چندین شهر در این کشور به صحنه تظاهرات و درگیری نیروهای امنیتی با معترضان تبدیل شد.

بنا بر گزارش رسانه‌های غربی، حدود 200 معترض آمریکایی با برگزاری تجمع اعتراضی به سمت ساختمان اداره گمرک و مهاجرت آمریکا (ICE) در شهر «پورتلند» ایالت «اورگن»، سنگ و تخم‌مرغ پرتاب کردند.

روزنامه انگلیسی دیلی میل در این خصوص گزارش کرد، نیروهای پلیس فدرال برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و نارنجک‌های دودزا استفاده کردند.

اعضای جنبش چپ مستقل ضدنژادپرستی «آنتیفا» با تجمع در مقابل ساختمان اداره گمرک و مهاجرت در پورتلند، با پرتاب اجسامی، شیشه‌های دفاتر حزب دموکرات را در هم شکستند و شعارهایی علیه بایدن سردادند.

در شهر «دنور» ایالت کلرادو نیز معترضان کمونیست و ضدفاشیست پرچم آمریکا را در نزدیک ساختمان کنگره ایالتی به آتش کشیده شد.

در شهر سیاتل ایالت واشنگتن نیز گروهی از معترضان جنبش آنتیفا شب گذشته به وقت تهران ویترین فروشگاه‌ها و ادارات را در مرکز شهر تخریب کردند.

نیروهای پلیس در سیاتل اعلام کردند که اعضای آنتیفا، شیشه‌های دادگاه فدرال ناکامورا را در هم شکستند.

برخی گزارش رسانه‌های آمریکایی حاکی از آن است که حدود ۶۰ تن از اعضای جنبش آنتیفا در جریان اعتراضات چهارشنبه در «ساکرامنتو» ایالت کالیفرنیا، با خود چوب حمل می‌کردند.

طبق گزارش دیلی‌میل، شدت اعتراضات و درگیری‌ها در شهرهای مختلف آمریکا تا اندازه‌ای بود که نیروهای امنیتی مجبور شدند که خیابان‌های منتهی به ساختمان‌های حزب دموکرات را مسدود کنند.

کلیپ‌های ویدئویی منتشر شده در فضای مجازی، صدای انفجار نارنجک‌های دودزا را نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی برای سرکوب اعتراضات پرتاب می‌کردند.

طبق گزارش دیلی میل، اعتراضات در پورتلند، شب گذشته درست ساعاتی بعد از مراسم تحلیف بایدن آغاز شد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی بعد از مراسم تحلیف، به کاخ سفید رفت تا اولین روز کاری خود را در دفترش موسوم به «اتاق بیضی» شروع کند.

در اولین روز کاری خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، ۱۷ دستور اجرایی با هدف باطل کردن اقدامات «دونالد ترامپ» امضا کرد که از جمله مهمترین این دستورات اجرایی می‌توان به به لغو ممنوعیت مسافرتی و مهاجرتی از کشورهای دارای اکثریت مسلمان، بازگشت به توافق آب‌وهوایی پاریس، اجباری شدن استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و پایان وضعیت اضطراری در مرز آمریکا-مکزیک، اشاره کرد.

طبق این گزارش، معترضان پلاکاردهایی را در خیابان‌های پورتلند با خود حمل می‌کردند که بر روی آنها شعارهایی علیه پلیس آمریکا و بایدن نوشته شده بود.

برخی از معترضان در حمایت از جنبش «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» شعار می‌دادند و برخی دیگر خواهان سیاست‌هایی برای بهبود اوضاع شده بودند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی تعدادی از معترضان را بازداشت کرده است که به تعداد دقیق آنها اشاره‌ای نشده است.

پیش از برگزاری مراسم تحلیف، تدابیر امنیتی در شهرهای مختلف آمریکا به ویژه واشنگتن دی سی به شدت افزایش یافته بود و هزاران نیروی گارد ملی آمریکا در پایتخت آمریکا مستقر شده بودند.

با اینحال، منابع خبری شبانگاه چهارشنبه به وقت تهران از تهدید به بمبگذاری در ساختمان دیوان عالی آمریکا در آستانه برگزاری مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب این کشور خبر دادند. 

 

انتهای پیام/