واکنش «هادی العامری» در پی حمله تروریستی داعش به صلاح الدین

« هادی العامری » رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، در پی حمله تروریستی شب گذشته داعش به صلاح‌الدین و به شهادت رسیدن دست کم ۱۱ نیروی الحشد الشعبی به این استان سفر کرد و پس از بازدید از محل درگیری‌ها در شرق این استان با شماری از فرماندهان امنیتی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی پس از این دیدار طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «العهد» منتشر شد،  اعلام کرد: «با اندوه و تاسف فراوان برای شهید عزیزمان (ابو علیاء الحسیناوی) و همرزمانش که این شب (شنبه شب) در کوههای حمرین در حال دفاع از عراق و عزت عراقی‌ها و صیانت از حیثیت و مقدسات در مقابل تروریسم کوردل به شهادت رسیدند، عزادار شدیم.»

العامری با تمجید از رشاد‌ت‌ها و فداکاری‌های ابوعلیاء در نبردهای مختلف با داعش و همرزمی با او در نبردهای آزادسازی دیالی، صلاح‌الدین، کرکوک و نینوی، به او و سایر همرزمانش این شهادت را تبریک گفت و نوشت: این شهادت گوارای شما باشد.ما با تمامی شهدا پیمان می‌بندیم و بر این پیمان می‌مانیم که تا بنای عراقی آزاد، مستقل، با ثبات و خالی از تروریست‌ها و نیروهای خارجی از پای ننشینیم و از این مسیر خارج نشویم. حاکمیت ملی کشور به هر قیمتی که شده، به صورت کامل محقق خواهد شد.

اداره کل اطلاع رسانی سازمان الحشد الشعبی عراق شنبه‌ شب گزارش داد که تیپ ۲۲ این سازمان (سپاه بدر) حمله سنگین عناصر داعش را در استان صلاح الدین دفع کرده و در این اثناء درگیری‌های خونینی رخ داده و دست‌کم ۱۱ نیروی الحشد الشعبی از جمله «ابو علیاء الحسناوی»، فرمانده هنگ سوم به شهادت رسیده‌اند.

رئیس ائتلاف الفتح عراق و رئیس سازمان بدر امروز پس از استان صلاح‌الدین به استان «دیالی» رفت تا در مراسم یادبود شهادت فرماندهان پیروزی بر داعش شرکت کند.

وی در این مراسم نیز سخنرانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به ویژه شهید سلیمانی، نقش زیادی در دفاع از عراق مقابل تروریسم ایفا کردند. فتوای مرجعیت دینی کلیه مفاهیم را تغییر داد و شکست ما را واقعا به پیروزی بزرگی تبدیل کرد.

العامری تصریح کرد: طائفه‌گری زمینه را برای تروریسم فراهم می‌کند لذا برای نابودی تروریسم باید از آن عبور کنیم. ما توانستیم سیستم امنیتی توانمندی را برای از بین بردن تروریسم ایجاد کنیم. الحشد الشعبی دوشادوش سرویس‌های امنیتی در راه حفاظت از وحدت و حاکمیت کشور باقی خواهد ماند.

وی افزود:نیروهای خارجی باید از کشور خارج شوند و دولت باید برداشتن گامهایی جدی در این مسیر را آغاز کند. تا زمانی که نیروهای بیگانه در عراق حضور دارند، این کشور روی امنیت و ثبات را نخواهد دید. دولت باید با جدیت برنامه خروج نیروهای خارجی از کشور را دنبال کند و کنترل آسمان عراق را به دست گیرد.

رئیس ائتلاف الفتح همچنین بر ضرورت ایجاد یک رابطه حقیقی میان سرویس‌های اطلاعاتی و مردم تاکید کرد و گفت که باید به اقدامات اطلاعاتی جدی به منظور جلوگیری از بازگشت مجدد تروریسم روی آوریم.

وی افزود: بدون اقتدار سرویس‌های امنیتی دولت و کشور نیز نمی‌تواند اقتداری داشته باشد. سرویس‌های اطلاعاتی باید برای شناسایی باندهای تروریستی و خنثی کردن اقدامات آنها تلاش کنند.

هادی العامری همچنین به موضوع بازگشت آوارگان اشاره کرد و گفت که بازگشت آوارگان خواست همه ما است و باید همگی در این مسیر تلاش کنیم.

آمریکا سوم ژانویه ۲۰۲۰، در اقدامی تروریستی سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، جانشین رئیس الحشد الشعبی را به همراه نیروهای همراه آن دو در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داد و به شهادت رساند. پارلمان عراق در واکنش به این اقدام، طرح اخراج نظامیان آمریکا از این کشور را به تصویب رساند.