نگرانی اعضای کنگره آمریکا از عدم واکسن کرونا به فلسطینی‌ها

 برخی قانونگذاران دموکرات آمریکایی از اصرار رژیم صهیونیستی برای تزریق نکردن واکسن ویروس « کووید۱۹ » به فلسطینی‌ها انتقاد کردند.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، تعداد دموکرات‌های کنگره آمریکا که از این اقدام تل‌آویو ابراز نگرانی کرده‌اند، در حال افزایش است و آنها عدم ارائه واکسن به کرانه باختری و غزه را اقدامی ظالمانه و نمود دیگری از اشغالگری می‌دانند.

سناتور «تیم کِین»، «رشیده طلیب»، «ماری نیومن»، «خواکین کاسترو» و «جمال بومَن» نمایندگان دموکرات در کنگره از جمله قانونگذارانی هستند که از مخالفت رژیم صهیونیستی با تزریق واکسن به فلسطینی‌ها انتقاد کردند.

بر اساس این گزارش، بومن در توئیتی نوشت: «نتانیاهو باید اطمینان حاصل کند که فلسطینی‌ها هم مانند اسرائیلی‌ها به واکسن کووید دسترسی داشته باشند... این اقدام ظالمانه، یادآور دیگری از آن است که اشغالگری باید پایان یابد».

به نوشته تایمز اسرائیل، نیومن نیز در صفحه توئیتر خود اظهار داشت: «این ویروس، مرز و مذهب و ملیت نمی‌شناسد، تاثیرات مخرب آن همه جا هست. کابینه نتانیاهو الزام اخلاقی و انسانی دارد که از دسترسی فلسطینی‌ها به واکسن اطمینان حاصل کند».

کاسترو نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه «هاآرتص»، ضمن ابراز نگرانی و تأسف از این اقدام صهیونیست‌ها، گفت: «محرومیت فلسطینی‌هایی که تحت اشغال اسرائیل زندگی می‌کنند از واکسینه شدن، آنهم علی‌رغم ارائه شدن واکسن به شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری، من را نگران و ناامید کرده است».

وی تصریح کرد: «این یادآوری جدی از اهمیت حصول راهکار دو دولتی است که هم به حقوق مردم فلسطین اهمیت بگذارد و هم امنیت اسرائیل را حفظ کند».

طلیب نیز در یک مصاحبه تلویزیونی، دلیل امتناع صهیونیست‌ها از ارائه واکسن به فلسطینیان را این‌گونه توضیح داد: «آنها قبول ندارند که او (یک فلسطینی) هم یک انسان برابر است که حق زندگی کردن دارد و شایسته است که در مقابل این همه‌گیری جهانی محافظت شود. واقعا سخت است شاهد این باشیم که این رژیم آپارتاید نمی‌خواهد اجازه دهد همسایگانش همان هوایی را تنفس کنند که خودشان نفس می‌کشند».

«آلن بِیکر» سفیر سابق رژیم صهیونیستی در کانادا و عضو ارشد اندیشکده «مرکز امور عمومی» در قدس اشغالی، با تکرار اظهارات وزیر بهداشت این رژیم گفت هیچ اجباری برای ارائه واکسن ویروس کرونا به فلسطینی‌ها ندارند.