بایدن و آینده پرونده جعبه سیاه فراری آل سعود

 روزنامه واشنگتن پست فاش کرد دادگاه عربستان حکمی علیه «عمر» و «سارا» الجبری فرزندان « سعدالجبری » مسئول سابق دستگاه اطلاعات عربستان را که در کانادا زندگی می‌کند،صادر کرد.

 «دیوید ایگناتیوس» در گزارشی در این روزنامه نوشت: دادگاه سعودی در نوامبر گذشته پس از محاکمه مخفیانه عمر و سارا آن‌ها را به ترتیب به 9 و 6 و نیم سال زندان با اتهاماتی از قبیل پولشویی و توطئه برای فرار از عربستان محکوم کرد.

« خالد الجبری» فرزند سعد الجبری به روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد که هفته گذشته شماره پرونده عمر و سارا از وب سایت تخصصی پرونده‌های جنایی ناپدید شد. وی در ادامه خاطر نشان کرد که عمر و سارا اجازه ملاقات با وکیل را نیز نداشتند.

مقامات سعودی در ماه مارس سال گذشته دو فرزندان سعد الجبری را برای برگرداندن جعبه سیاه آل سعود به عربستان دستگیر کردند.

خالد الجبری خاطرنشان کرد که خواهر و برادرش بسیار جوان هستند درحالی که عمر 21 ساله است و خواهرش سارا بیش از 20 سال سن ندارد.

خالد الجبری می‌گوید: دادگاه کیفرخواست عربستان عمر و سارا را به پولشویی و تلاش برای فرار از عربستان متهم کرد آن‌هم زمانی‌که همه فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی به دلیل شیوع اپیدمی کرونا بسته بود.

جو بایدن به پرونده الجبری رسیدگی خواهد کرد؟

خالد الجبری امیدوار است که « جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا برای حل پرونده پدر وی که تحت تعقیب مقامات سعودی به رهبری « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی است ، مداخله کند.

دیوید ایگناتیوس می‌گوید؛ وزارت امور خارجه ایالات متحده با وجود روابط نزدیک «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا با محمد بن سلمان، در ماه اوت گذشته خواستار آزادی فرزندان الجبری شد ، به این معنی که این یک مسئله حساس است که بایدن باید برای حل آن تلاش کند.

ایگناتیوس به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: این وزارتخانه درباره محاکمه فرزندان الجبری توضیحاتی را به همتای سعودی خود ارسال و نگرانی‌های خود را درخصوص ادامه این پرونده ابراز کرده است.

ایگناتیوس افزود ، آنچه ممکن است بایدن را در برخورد با این پرونده محتاط کند این است که پرونده الجبری از دوران ترامپ آغاز شده است ، به این معنی که این یک چالش مستقیم برای رئیس جمهور دموکرات از سوی عربستان سعودی نیست.

روزنامه واشنگتن پست نوشت: یکی از دلایلی که واشنگتن را وادار به اقدام به حل پرونده الجبری می‌کند این است به اعتقاد آمریکا وی جان هزاران آمریکایی را با خنثی کردن حملات تروریستی در زمان حضور خود در وزارت کشور آمریکا در زمان «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی نجات داده است.

چهار سناتور در جولای گذشته ، با ارسال نامه‌ای به ترامپ خواستار رسیدگی به پرونده الجبری شدند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: ما معتقدیم که ایالات متحده یک وظیفه اخلاقی در قبال سعد الجبری دارد و وی تمام تلاش خود را برای کمک به آزادی فرزندان خود انجام داده است.

دادگاه قضایی

این روزنامه در ادامه تاکید کرد که محمد بن سلمان شخصاً به الجبری اطلاع داد که باید به عربستان برگردد و زمانی که الجبری از بازگشتش به ریاض ممانعت کرد، ولیعهد سعودی دو فرزندان وی را دستگیر کرد.

 «برایان مولرونی» نخست وزیر سابق کانادا در نوامبر 2017 خواست که در خصوص پرونده سعد الجبری میانجیگری کند و با «جرد کوشنر» مشاور سابق دونالد ترامپ در این باره گفتگو کرد.

با این حال ، محمد بن سلمان به حکم جلب سعد الجبری اصرار کرد و با متهم کردن وی به فساد اداری از اینترپل خواست تا دستور بازداشت وی را صادر کند، اما اینترپل درخواست محمد بن سلمان را در ژوئیه 2018 رد کرد.

اینترپل با اشاره به ممنوع السفر بودن خانواده سعد الجبری تاکید کرد که محدودیت‌های ناموجه در مورد خانواده سعد الجبری نشان می‌دهد که این پرونده انگیزه سیاسی دارد و کاملا غیر قانونی است.

سعد الجبری ماه اوت گذشته در دادگاه فدرال در واشنگتن علیه بن سلمان شکایت کرد.

الجبری در یکی از دادگاه‌های آمریکا، شاهزاده محمد را بابت اتهام توطئه ترور خود در کانادا، مورد پیگرد قانونی قرار داده است. همچنین بازداشت خودسرانه دو فرزند الجبری ظاهرا به منظور وادار کردن وی به بازگشت به کشور صورت گرفته است.

الجبری در شکایت خود اعلام کرده است دو هفته پس از آنکه مقامات عربستان سعودی در سال 2018، «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی را در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رساندند، محمد بن سلمان یک گروه موسوم به «گروه ببر» را به منظور قتل و ترور وی اعزام کرد.

دادگاهی در ایالات متحده در ماه اکتبر گذشته احضاریه‌ای را در رابطه با پرونده الجبری از طریق واتس آپ به ولیعهد سعودی ارسال کرد.

وکیل بن سلمان از ارسال احضاریه‌ای به ولیعهد از خلال واتس اپ انتقاد کرد و گفت: این اقدام قانون سعودی را نقض می‌کند.

همچنین وی در نامه‌ای به دادگاه فدرال آمریکا اعلام کرده که این مقام سعودی از مصونیت ویژه سران کشورها برخوردار است و دادگاه فدرال آمریکا نمی‌تواند او را محاکمه کند.

سعد الجبری معاون «محمد بن نایف» پیش از کودتای بن سلمان در ژوئن 2017 بود و پست مشاور امنیت ملی وی در وزارت کشور سعودی را بر عهده داشت و گفته می‌شود، اسنادی که در دست دارد، می‌تواند برای حذف کامل بن نایف و دیگر رقبا مفید باشد و همزمان می‌تواند به شدت علیه بن سلمان به کار گرفته شود و بنابراین لزوم بازگشت وی به عربستان برای بن سلمان مسجل است.

پیشتر، «زید بنجامین» خبرنگار و فعال رسانه‌ای طی پستی در توئیتر نوشته بود که محمد بن سلمان برای دفاع از خود در دادگاه فدرال واشنگتن در خصوص پرونده شکایت ترور الجبری به شماری از وکلای آمریکایی متوسل شده است.