جزئیات رایزنی تلفنی بایدن و پوتین

« جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا، امروز (سه‌شنبه) نخستین مکالمه تلفنی با « ولادیمیر پوتین » همتای روس خود را برقرار کرده است.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن و پوتین در این تماس تلفنی درباره پیمان استارت نو، پرونده ناوالنی و افغانستان رایزنی کرده‌اند.

منابع مطلع از این مکالمه که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند: «بایدن به دنبال حفظ دیپلماسی با روسیه بوده و اشتیاق خود از تمدید پیمان استارت نو را ابزار کرده است.»

آن‌ها همچنین اعلام کردند: «بایدن در این مکالمه تلفنی برعکس همتایان پیشین خود از تنظیم مجدد روابط صحبتی به میان نیاورده و تنها گفته می‌خواهد اختلافات را با این کشور کنار بگذارد.»

همچنین بایدن اعلام کرد «با مشکلاتی که در داخل آمریکا دارد و مواردی که درباره ایران و چین باید به آن رسیدگی شود، ترجیح می‌دهد با روسیه رویارویی نداشته باشد.»

مقامات دولت بایدن اعلام کردند هفته گذشته مسکو درخواست این تماس تلفنی را داده است. بایدن نیز در آن زمان موافقت کرد، اما در نظر داشته ابتدا کابینه خود را آماده و پیش از آن با مقامات اروپایی نیز تبادل نظر کند.

پیش از این مکالمه بایدن با «ژان استولتنبرگ» دبیر کل ناتو، نیز مکالمه داشته و از او تعهد به اتحاد ناتو با آمریکا برای مقابله با خطرات احتمالی از سوی روسیه را خواستار شده است.

رئیس جمهور جدید آمریکا در این مکالمه با تکرار ادعاهی واهی از کمک روسیه به طالبان، به پوتین دراین باره گفت: «آمریکا به فکر خود و منافع خود است و در این راه هرکاری انجام خواهد داد و حتی تحریم‌های بیشتر، نیز وضع خواهد کرد.»

دولت جدید آمریکا هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد پیمان توافق کاهش تسلیحات استراتژیک دو جانبه میان آمریکا و روسیه موسوم به «استارت نو» را به مدت ۵ سال دیگر تمدید کند.

پیشتر از آن نیز «آنتونی بلینکن» وزیر کنونی امورخارجه آمریکا، در جریان جلسه استماع تایید صلاحیت خود در مجلس سنا گفته بود دولت آینده آمریکا قصد دارد درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی جدید (استارت نو) سریعا با روسیه وارد تعامل شود.

پیمان استارت نو که آخرین و تنها پیمان کنترل تسلیحاتی باقیمانده میان آمریکا و روسیه است، در ۵ فوریه (۱۷ بهمن) به پایان می‌رسد.