آمریکا و ترانزیت داعش از سوریه به عراق

 «عبدالمنعم الساعدی» کارشناس امنیتی عراق درباره تداوم حضور نیروهای خارجی در عراق هشدار داد و گفت که تروریستها از طریق کاروان‌های آمریکایی که بدون هیچ نظارتی میان پایگاه‌های خود در سوریه و عراق تردد می‌کنند، وارد کشور می‌شوند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: منابع آگاه نظامی سوریه طی ماه گذشته حرکت شمار زیادی از کاروان‌های نظامی آمریکا از منطقه کردستان عراق به سوی شرق فرات در سوریه و مکانی که نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) حضور دارند، را رصد کرده‌اند و می‌گویند که این کاروان‌های نظامی آمریکایی سپس به پایگاه نظامی «التنف» در نزدیکی مرزهای عراق و سوریه رفته‌اند.

این تحلیلگر عراقی می‌گوید: تحرکات آمریکا میان عراق و سوریه با تهدیدها و حملات تروریستی در نقاط مرزی و عملیات تروریستی داعش در داخل عراق همزمان شده است. تداوم حضور نظامیان خارجی در عراق، تهدیدی امنیتی برای این کشور به شمار می‌رود. به ویژه که کلیه نشانه‌ها حاکی از آن است که تروریست‌های خارجی از طریق نیروهای آمریکایی در حال تردد میان عراق و سوریه وارد کشور شده‌انده.

«هادی قبیسی» تحلیلگر سیاسی و نویسنده لبنانی نیز با اشاره به اقدام آمریکا در فراری دادن عناصر و سرکرده‌های داعش از زندانهای نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) که تحت حمایت واشنگتن هستند، گفت که واشنگتن به دنبال استفاده از پرونده زندانیان داعشی به عنوان برگه‌ای برای احیای گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه است تا تداوم حضور غیرقانونی خود در این دو کشور را توجیه کند.

«ابوبدر الشمری» فرمانده «حشد شمر» از زیرمجموعه‌های الحشد الشعبی در استان نینوی، نیز می‌گوید که گذرگاه «سیمالکا» که عراق و به طور مشخص منطقه کردستان عراق را به سوریه متصل می‌کند، از سوی نیروهای آمریکایی برای ورود و خروج غیرقانونی از عراق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی توضیح داد: نیروهای آمریکایی به صورت دوره‌ای نیروهای خود در شمال سوریه و نیروهای حاضر در شهر اربیل را تغییر می‌دهند و این نیروها براحتی جا به جا می‌شوند. ورود نیروهای آمریکایی به عراق از طریق گذرگاه سیمالکا که از ناحیه «ربیعه» می‌گذرد، صورت می‌گیرد و آمریکایی‌ها اغلب از این مسیر برای ورود به عراق و انتقال به استان الانبار و استقرار در پایگاه عین الاسد استفاده می‌کنند.

الشمری تصریح کرد که ورود نیروهای آمریکایی و خروج آنها از عراق، بدون اطلاع نیروهای امنیتی و طرف‌های مسئول در دولت عراق صورت می‌گیرد و این یک تخلف و نقض حاکمیت کشور به شمار می‌رود. زیرا ورود و خروج این نیروها باید با اطلاع طرف‌های رسمی صورت گیرد.

گذرگاه سیمالکا، منطقه کردستان عراق را به سوریه از جهت شمال مرتبط می‌کند و تحت کنترل نیروهای قسد، وابسته به آمریکا قرار دارد. ورود و خروج نیروهای آمریکایی بدون اطلاع مقامات دولت مرکزی عراق یکی از موارد اعتراض سیاستمداران، رهبران احزاب و نمایندگان عراقی است و آنها خواستار ثبت هرگونه تحرک این نیروها به ویژه در منطقه کردستان هستند.

تاکنون گزارش‌های متعددی در باره نحوه ورود نیروهای آمریکایی از شمال شرقی سوریه به پایگاه نظامی الحریر در اربیل منتشر شده که همگی بر این امر که آمریکایی‌ها پس از عبور از جاده سحیله ربیعه و گذرگاه مرزی سیمالکا وارد  اربیل می‌شوند، صحه می‌گذارد. خروج نیروهای مذکور و انتقال به سوریه نیز از همین مسیر صورت می‌گیرد.