اعزام 4 هواپیمای ارتش چین به حریم هوایی تایوان

ارتش چین در قدرت نمایی مجدد علیه تایوان، چهارشنبه 4 فروند هواپیمای خود رابه منطقه پدافند هوایی تایوان اعزام کرد.

به نوشته وبگاه «فوکوس تایوان» وزارت دفاع تایوان چهارشنبه اعلام کرد که چهار فروند هواپیمای نظامی چین وارد منطقه پدافند هوایی تایوان در جنوب غربی این جزیره شدند. بنابر اعلام وزارت دفاع تایوان، در این ماموریت دو فروند هواپیمای ضد زیردریایی «وای-8»، یک فروند هواپیمای جنگ الکترونیک «وای-8» و یک فروند هواپیمای شناسایی تاکتیکی «وای-8» وارد حریم هوایی تایوان در دریای چین جنوبی شدند.

 تایوان در واکنش به این رویداد، جنگنده‌های خود را برای رهگیری هواپیماهای چینی به پرواز درآورد و این جنگنده‌ها پیام‌های هشداردهنده ارسال کرده و یگان موشکی تایوان نیز به حالت آماده باش درآمد. این شانزدهمین حضور متداوم هواپیماهای نظامی چین به حریم هوایی تایوان در روزهای گذشته است.

کن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

وزارت خارجه آمریکا در اقدامی مداخله جویانه در روزهای گذشته اقدام چین در اعزام هواپیما به حریم هوایی تایوان را محکوم کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چندی قبل گفت: «ایالات متحده از الگوی تلاش‌های جمهوری خلق چین در مرعوب کردن همسایگانش از جمله تایوان، نگران است. از پکن می‌خواهیم فشار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی علیه تایوان را متوقف کرده و در عوض وارد گفت‌وگوی معنادار با نمایندگان منتخب تایوان شود.»